
57

WSPÓŁCZESNE 

POLSKIE CZASOPISMA 

WYSOKONAKŁADOWE

Tomasz Mielczarek

STRESZCZENIE

Przedmiotem artykułu jest umowna grupa czasopism tzw. wysokona-

kładowych. O zakwalifikowaniu konkretnego tytułu do tej kategorii 

przesądza przede wszystkim jego wysoki nakład, a zatem znaczna rola, 

jaką odgrywa on na współczesnym polskim rynku prasowym. 

Z racji zamieszczania prostych treści, pisma te nie wymagają od czytel-

nika zbyt dużego intelektualnego wysiłku. Ich podstawowym celem jest 

dostarczanie rozrywki i zagospodarowywanie czasu wolnego. Wyda-

wanie takich czasopism zwykle przynosi znaczne materialne korzyści. 

Zyski czerpane są nie tylko ze sprzedaży egzemplarzowej, ale przede 

wszystkim z reklamy. 

Czasopisma te są jednym z przejawów kultury masowej. W związku 

z tym zwykle charakteryzują się zróżnicowaną treścią, barwną szatą 

graficzną (dlatego też niekiedy określa się je mianem „prasy tęczo-

wej”) i w zasadzie są adresowane do nieograniczonego (masowego) 

audytorium.

 Badania czytelnictwa wskazują, że jej odbiorcy dzielą się według 

płci. Podział ten nie występuje jedynie w wypadku telewizyjnych prze-

wodników repertuarowych.

SŁOWA KLUCZOWE: czasopisma wysokonakładowe, prasa czasu 

wolnego, kultura masowa.

Charakterystyka współczesnego polskiego rynku prasowego nie jest sprawą 
łatwą chociażby i dlatego, że liczy on ponad 6 tys. tytułów. W związku z tym 
uwaga badaczy koncentruje się na wybranych grupach typologicznych czaso­
pism najbardziej charakterystycznych dla tego rynku lub świadczących o jego 
specyficznych cechach. Za najbardziej istotną dla kultury narodowej uznać 
wypada prasę opinii (czasopisma społeczno ­ kulturalne i społeczno­ polityczne) 
i niektóre grupy czasopism treści specjalnej, takie jak: czasopisma Kościoła 
katolickiego czy też prasę skierowaną do dzieci i młodzieży. Niemniej jednak, 
z racji coraz mniejszego ich oddziaływania na audytorium, to nie one przesądza­
ją o obliczu współczesnej polskiej prasy. Biorąc pod uwagę wielkość nakładów 
i zakres czytelnictwa, można przyjąć, że dominujący wpływ na polski rynek 
prasowy ma umowna grupa czasopism wysokonakładowych. 



58 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

1 Z. Sokół, Transformacja czasopism kobiecych w Polsce (1989 -1992), „Materiały pomocnicze do 
       najnowszej historii dziennikarstwa”, t. 22, s. 110.
2 Encyklopedia wiedzy o prasie, Wrocław 1976, s. 172.
3 W końcu lat sześćdziesiątych w Świdnicy, Sieradzu i Zambrowie przeprowadzono „eksperyment 
       nadziałowy”. Polegał on na dostarczaniu gazet i czasopism w liczbie odpowiadającej faktycznemu 
       zapotrzebowaniu czytelników. Zob. T. Kupis, Dzienniki i czasopisma na polskim rynku prasowym, OBP 
       RSW, Kraków 1975, s. 162-174.
4 „Przyjaciółka” najwyższy nakład osiągnęła w 1985 roku – 2,134 miliona gzemplarzy. Zob. S. Dziki, 
       Uwarunkowania instytucjonalno-organizacyjne funkcjonowania prasy,] „Zeszyty  Prasoznawcze” 1991,
  nr 1-2, tab. 3.

Dlatego też celem niniejszego artykułu jest próba scharakteryzowania tej 
grupy czasopism. Interesować nas będą nie tylko kwestie edytorsko ­ wydawni­
cze, ale też zawartość tej prasy, techniki i metody docierania do audytorium 
oraz zakres jej czytelnictwa. Biorąc pod uwagę to ostatnie kryterium, interesu­
jącą nas w tym artykule prasę podzielono na: adresowaną do kobiet i mężczyzn 
oraz przeznaczone dla całych rodzin telewizyjne przewodniki repertuarowe.

PRASA KOBIECA

Czasopisma kobiece po 1989 roku przeżyły burzliwy rozwój. Zwiększyła 
się nie tylko liczba tytułów, które można było zakwalifikować do tej grupy, ale 
przede wszystkim ich jednorazowy nakład. Badania czytelnictwa przeprowadza­
ne po 1989 roku wykazywały, że właśnie te pisma były w Polsce najchętniej ku­
powane i czytane – praktycznie w każdym polskim domu można było odnaleźć 
choć jeden egzemplarz czasopisma reprezentującego tę grupę.

W latach Polski Ludowej wydawano czterdzieści osiem pism, które można 
było zaliczyć do prasy kobiecej 1. Około 50 procent z nich pozostawało w gestii 
RSW. Najstarszym takim tytułem wydawanym po II wojnie światowej była „Ko­
bieta i Życie” (powołana w 1946 roku jako „Moda i Życie Praktyczne”). W la­
tach czterdziestych utworzono też „Przyjaciółkę” (1948) i „Świat Mody” (1949). 
Tę skromną ofertę wzbogacono w 1951 roku („Twoje Dziecko”) i w 1955 roku 
(„Moda”), ale szybszy rozwój prasy kobiecej zaobserwować było można dopiero 
po 1956 roku, kiedy powstały m.in. „Uroda”, „Gospodyni Wiejska”, „Zwiercia­
dło” oraz „Filipinka”.

W Polsce Ludowej przez prasę kobiecą rozumiano tę grupę czasopism, któ­
rych profil był kształtowany pod kątem kobiecych potrzeb. Prasa ta oprócz 
materiałów informacyjnych zawierała działy lub rubryki poświęcone modzie, 
gospodarstwu domowemu, wychowaniu dzieci, problemom rodziny. Inną cechą 
socjalistycznej prasy kobiecej była „ustawiczna dążność do podnoszenia wiedzy 
(zwłaszcza praktycznej) i poziomu kulturalnego kobiet oraz stałego wzrostu ich 
udziału i pozycji w życiu społecznym”2. Prasa adresowana do kobiet miała głów­
nie informować, kształcić, radzić i pouczać, jednak jak się okazało, w latach 
1945­1989 czytelniczki mimo to czuły się zaniedbywane. Badania rynku praso­
wego wykazywały, że liczba tytułów kobiecych była ponad dwukrotnie niższa 
od faktycznego zapotrzebowania3. Potwierdził to znaczny wzrost nakładów tej 
prasy w końcu lat osiemdziesiątych, kiedy zniesiono limity przydziału papieru. 
Wystarczy jedynie wspomnieć, że na przełomie roku 1988 i 1989 jednorazowy 
nakład „Jestem” (pismo PCK czytane głównie przez dziewczęta) osiągnął milion 
egzemplarzy, „Kobiety i Życia” – 750 tysięcy, „Urody” – 200 tysięcy, a nakłady 
„Przyjaciółki” systematycznie przekraczały 2 miliony egzemplarzy 4.



59Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

Dynamiczny rozwój prasy kobiecej został przejściowo zahamowany w 1990 
roku. Urynkowienie gospodarki, urealnienie cen papieru i druku doprowadziło 
do dekompozycji tej części polskiego systemu medialnego. Spośród szesnastu 
kobiecych tytułów wydawanych w 1989 roku do dziś przetrwało zaledwie kilka, 
a dwa spośród nich –„Problemy Rodziny” i „Gospodarstwo Domowe” – wydawa­
no w symbolicznych nakładach 1 ­ 2 tysięcy egzemplarzy dzięki finansowemu 
wsparciu agend rządowych.

Najstarsze polskie pismo przeznaczone dla pań – „Kobieta i Życie” – decyzją 
Komisji Likwidacyjnej RSW zostało 21 kwietnia 1991 roku przekazane spółdziel­
ni dziennikarskiej, która pod względem organizacyjnym usamodzielniła się do­
piero trzy miesiące później i zaczęła stabilizować swą sytuację finansową.

W 1995 roku Dziennikarska Spółdzielnia Wydawnicza „Kobiety i Życia” wy­
dawała tygodnik „Kobieta i Życie” (250 tysięcy egzemplarzy nakładu) i  dwa mie­
sięczniki – wychodzącą od 1989 roku „Panią” (300 tysięcy egzemplarzy nakła­
du) oraz „101 porad Kobiety i Życia” (wcześniej jako „Wykroje i Wzory”; począt­
kowy nakład 200 tysięcy egzemplarzy, następnie 150 tysięcy). W tym samym 
roku spółdzielnia została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzial­
nością, a część jej udziałów wykupił Uniprom, który drukował pisma.

W 1999 roku Dziennikarska Spółdzielnia Wydawnicza i Wydawnictwo „Uro­
da” powołały Polski Dom Wydawniczy, który wydawał dwutygodnik „Kobieta 
i Życie” (nakład 115 tysięcy egzemplarzy) i cztery miesięczniki: „Pani” (nakład 
około 100 tysięcy egzemplarzy), „Uroda” (nakład około 100 tysięcy egzemplarzy), 
„101 Porad” oraz „Smaki i Aromaty”. Choć nieustannie zmieniano redaktorów 
naczelnych i formułę tych pism, ich nakłady systematycznie spadały. Dlatego 
też Polski Dom Wydawniczy (PDW) dość łatwo przejęła składająca się z kilku 
spółek Skarbu Państwa Grupa Multimedialna powołana w celu uruchomienia 
Telewizji Familijnej. W tym samym roku PDW zbankrutował. W 2002 roku wy­
szły dwa ostatnie numery „Kobiety i Życia”, a „Panią” i „Urodę” przejęło szwaj­
carskie wydawnictwo Edipresse. W 2003 roku kolejnym właścicielem „Pani” 
została ARW „Wprost”, która w 2005 roku sprzedała pismo niemieckiemu wy­
dawnictwu Bauer.

Prezentując dzieje „Kobiety i Życia”, wypada przy okazji wspomnieć o „Two­
im Stylu”. Pismo to w 1990 roku założyła była zastępczyni redaktor naczelnej 
„Kobiety i Życia” Krystyna Kaszuba. Miesięcznik stał się własnością spółki In­
termin, która zyskała znaczne środki dzięki drukowi książki Stefana Kisielew­
skiego Alfabet Kisiela. Pierwszy numer „Twojego Stylu” wyszedł w nakładzie 100 
tysięcy egzemplarzy i sprzedał się niemal w całości. Z biegiem czasu „Twój Styl”, 
reklamując się hasłem „Podaruj sobie odrobinę luksusu”, wyznaczył wysokie 
standardy dla luksusowych magazynów. Nakłady miesięcznika sukcesywnie 
rosły, a jego pozycja na rynku wydawała się całkowicie niezachwiana.5

Spółdzielnie dziennikarskie otrzymały też „Filipinkę”, „Magazyn Rodzinny” 
(zamknięty w czerwcu 1992 roku) i „Świat Mody” (zawieszony w 1993 roku). 
Dwutygodnik „Filipinka” był wydawany przez spółdzielnię do 1992 roku, a na­
stępnie przez spółkę „Dom Wydawniczy Filipinki”, w której blisko 50 procent 

5 K. Lubelska, Madame Redaktor, „Polityka” 2002, nr 14.



60 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

udziałów miała Orkla Media. W 1996  roku deklarowany nakład miał wynosić 
110 tysięcy egzemplarzy. 

Od 1998 roku tytuł wydawany był przez Polską Grupę Intermin, a w 2002 
roku przejął go Bauer. „Filipinkę” zamknięto w maju 2006 roku, gdy sprzedaż 
pisma spadła do 80 tysięcy egzemplarzy.

Dwa tytuły prasy kobiecej Komisja Likwidacyjna RSW wystawiła na sprze­
daż – „Przyjaciółkę” i „Zwierciadło”. Ten drugi tytuł za blisko 0,7 miliona zło­
tych wykupiło PZH „Uniwersal” firmowane przez spółkę „Uniprojekt”. Pismo 
z tygodnika przekształcono w miesięcznik i nadano mu charakter magazynu 
społeczno­ kulturalnego adresowanego do kobiet. W połowie lat 90. pismo wycho­
dziło w deklarowanym przez wydawcę nakładzie 200­ 300 tysięcy egzemplarzy. 
W 1998 roku miesięcznik stał się własnością holenderskiej firmy Imper Poland, 
a w 2001 roku trafił w ręce osoby prywatnej. W 2005 roku „Zwierciadło” wycho­
dziło w nakładzie 110 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzedawano 63 tysiące.

Równie burzliwe losy miała „Przyjaciółka”. W połowie 1989 roku zespół re­
dakcyjny tygodnika powołał fundację „Wyjść na prostą”, której zamiarem było 
usamodzielnienie pisma. W 1990 roku fundacja weszła w skład spółki „Oferta 
dla Każdego” obejmującej „Przyjaciółkę”, „Prawo i Życie” oraz „Życie Gospodar­
cze”. „Oferta dla Każdego” wygrała przetarg zorganizowany przez Komisję Likwi­
dacyjną RSW i za 0,8 miliona złotych zyskała prawa do trzech wspomnianych ty­
tułów. W końcu 1993 roku powołano spółkę „Przyjaciółka”, w której 50 procent 
udziałów zachowała „Oferta dla Każdego”, a pozostałą połowę nabył szwajcarski 
koncern wydawniczy Jean Frey AG. W kwietniu 1995 roku inna szwajcarska 
spółka – Edipresse – przejęła wszystkie pisma6. 

W 1996 roku na bazie Wydawnictwa „Przyjaciółka” powołano Dom Wydaw­
niczy Helvetica będący częścią szwajcarskiej grupy Edipresse7. „Przyjaciółka” 
wychodziła w owym czasie w nakładzie 717 tysięcy egzemplarzy, z czego sprze­
dawano blisko pół miliona. Intensywne kampanie reklamowe prowadzone w me­
diach elektronicznych spowodowały w kolejnych latach stopniowy wzrost na­
kładów i sprzedaży pisma. Najwyższy poziom odnotowano w 2002 roku, kiedy 
„Przyjaciółka” miała nakład 825 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż 622 tysiące. 
Ograniczenie działań promocyjnych natychmiast odbiło się na interesujących 
nas wskaźnikach, które w 2005 roku wynosiły odpowiednio: 627 i 411 tysięcy 
egzemplarzy.

W lutym 1995 roku powstał miesięcznik „Mamo to ja” (150 tysięcy egzempla­
rzy nakładu), a dwa lata później Helvetica uruchomiła dwutygodnik „Viva”. Jak 
zapewniała redaktor naczelna Urszula Surmacz ­ Imienińska, „Viva” „to pismo 
o ludziach i ich codziennych sprawach, o tym jak osiągnęli oni sukces i jaką 
musieli za niego zapłacić cenę”. „Vivę” wzorowano na francuskim „Paris Mat­
chu” i brytyjskim „Hello” – w pierwszym roku edycji miała nakład 405 tysięcy 
egzemplarzy, a sprzedaż 252 tysięcy. Dziesięć lat później było to odpowiednio: 
310 i 200 tysięcy egzemplarzy.

6 Przejęcie całości udziałów przez stronę szwajcarską doprowadziło do perturbacji w pozostałych pismach. 
       Karol Szwarc – redaktor naczelny „Życia Gospodarczego” – opuścił ten tygodnik i uruchomił własne 
       pismo pt. „Nowe Życie Gospodarcze”. W tygodniku tym 59 procent udziałów należało do zespołu 
       redakcyjnego, a pozostałe do „Elektrimu”, „Kredyt Banku”, „Magadexu” i „Stalexportu”.
7 Jest to koncern specjalizujący się w wydawaniu prasy. Posiada sto sześćdziesiąt tytułów w szesnastu 
       krajach. Polski oddział, oprócz Szwajcarii i Rosji, przynosi Edipresse największe dochody.



61Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

W 1998 roku Helvetica wprowadziła na rynek magazyn o zdrowiu „Vita”. 
Pierwsze jego numery wydano w nakładzie 300 tysięcy egzemplarzy. W tym 
samym roku Szwajcarzy rozpoczęli edycję miesięcznika „Marie Claire”. Choć 
plasujące się na wysokiej półce pismo odnotowało sprzedaż 110­ 120 tysięcy eg­
zemplarzy, zostało zawieszone z końcem 1999 roku. Tytuł powrócił na rynek 
sygnowany nazwą innego wydawnictwa w 2002 roku, by ponownie z niego znik­
nąć w końcu 2005 roku, gdy sprzedaż spadła poniżej 60 tysięcy egzemplarzy8. 

Zmieniła się też struktura własnościowa innych pism kobiecych założonych 
przed 1989 rokiem. Miesięcznik „Twoje Dziecko” stał się własnością spółki „Res 
Publica Press”. W 2004 roku odnotował 90 tysięcy egzemplarzy nakładu i 72 ty­
sięcy egzemplarzy sprzedaży. Miesięcznik „Pielęgniarka i Położna” przejęła spół­
ka Auxilium, a tygodnik Kół Gospodyń Wiejskich „Gospodyni” przejęła spółka, 
która przyjęła nazwę od tytułu wydawanego przez siebie pisma. „Gospodyni” 
w 1997 roku wychodziła w nakładzie 200 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzeda­
wano około 50 procent.

Pisma PCK „Jestem” i „Zdrowie” stały się własnością Zjednoczonych Przed­
siębiorstw Rozrywkowych. W 1998 roku sprzedawano 180 tysięcy egzemplarzy 
„Jestem” i 25 tysięcy egzemplarzy „Zdrowia”9. W 2005 roku sprzedaż „Zdrowia” 
wynosiła 42 tysiące egzemplarzy.

Zmiany wydawców doprowadziły do uatrakcyjnienia szaty graficznej czaso­
pism kobiecych, a nade wszystko do znacznej transformacji ich zawartości. Za­
sygnalizowane kłopoty polskich starych tytułów wynikały przede wszystkim 
z ogromnej presji zagranicznych inwestorów – po 1989 roku śmiało wkraczali 
oni na polski rynek prasowy i rozpoczęli wydawanie własnych pism przeznaczo­
nych dla kobiet. 

Pierwszym na polskim rynku prasowym zagranicznym pismem skierowa­
nym do kobiet była niemieckojęzyczna „Burda”. Miesięcznik ten pojawił się 
w Polsce już w 1971 roku10, a od 1990 roku pismo wychodziło w polskiej wersji 
w nakładzie blisko 120 tysięcy egzemplarzy. W kolejnych latach nakład spadł 
do około 70 tysięcy, a sprzedaż wynosiła około 45 tysięcy egzemplarzy. Koncern 
Burdy specjalizował się w Polsce w wydawaniu miesięczników poświęconych mo­
dzie i krawiectwu. Wydawał m.in. „Duże jest piękne”, „Moda dla Panów”, „Szafa 
Przedszkolaka”, „Miss B.”, „Vera”, „Nastolatki”, „Modny Maluch”, „Dziewczęta 
i Chłopcy”, „Dla kobiet w ciąży”11. Pisma te miały niską periodyczność i cieszyły 
się umiarkowaną popularnością.

W czerwcu 1995 roku Burda rozpoczęła edycję miesięcznika rodzinnego pt. 
„Dobre Rady”. Pierwsze numery tego pisma wydano w nakładach przekraczają­
cych milion egzemplarzy, a kolejne w liczbie 700 ­ 800 tysięcy, z czego sprzedawa­
no około pół miliona egzemplarzy. Mimo to w listopadzie 1997 roku pismo zosta­
ło zawieszone, a na jego miejsce wprowadzono miesięcznik „Woman”, który nie 

8 Tym razem pismo wydawały spółki Marie Claire Album i Hachette Filipacchi Polska. Ta ostatnia spółka 
       była też wydawcą polskiej edycji „Elle” (ukazuje się od 1994 roku).
9 „Gazeta Wyborcza” 18.05.1998.
10 Koncern ten założył w 1908 roku drukarz Franz Burda. W 1927 roku jego syn, również Franz, poszerzył 
      działalność firmy o produkcję prasy. Po II wojnie światowej koncern specjalizował się w wydawaniu prasy 
      kobiecej. Od 1994 roku kierowała nim Aenne, a następnie Hubert Burda. Burda Polska powstała w 1997 
      roku w wyniku scalenia innych mniejszych firm, które wcześniej wydawały pisma Burdy.
11 Z. Bajka, Kapitał zagraniczny…



62 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

zyskał jednak akceptacji czytelniczek i w sierpniu 1998 roku został zamknięty. 
Ostatnie numery „Woman” miały nakład około 130 tysięcy egzemplarzy, z czego 
sprzedawano około 50 tysięcy12. Zapewne dlatego w kwietniu 2002 roku wzno­
wiono „Dobre Rady” – pierwsze numery pisma wydano w liczbie około pół mi­
liona egzemplarzy, z czego sprzedano ponad 400 tysięcy. W kolejnych latach 
nakład „Dobrych Rad” wzrósł do około 700 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż do 
pół miliona.

W 2006 roku Wydawnictwo Burda Polska połączyło się z Hachette Filipacchi 
Polska. W wyniku tej fuzji Burda stała się wydawcą „Elle”, „Samego Zdrowia” 
i „Filmu”13.

Oprócz Burdy jednym z pierwszych zagranicznych wydawców prasy kobie­
cej w Polsce był Heinrich Bauer Verlag GmbH. Choć wydawnictwo to pojawiło 
się w Polsce w 1991 roku, ma znacznie dłuższe tradycje. Jego założycielem był 
Johann Andreas Ludolph Bauer (1852­1941) z wykształcenia litograf, który uru­
chomił drukarnię specjalizującą się w produkcji wizytówek. W 1903 roku, gdy 
syn Johanna –Heinrich (1874­1949) został wspólnikiem, powstała firma „J.A.L. 
Bauer und Sohne”, która wydawała bezpłatna gazetę „Rotenburgsorter Zeitung” 
(w nakładzie 20 tysięcy egzemplarzy). W 1904 roku Bauer i Syn uruchomili ko­
lejne pismo – „Hammerbrooker Zeitung”.

Syn Heinricha – Alfred (1889 ­ 1984), również wykwalifikowany drukarz – 
w 1918 roku rozpoczął wydawanie pisma „Extrablatt zum Montag”, a w 1926 
roku tygodnika „Rundfunkkritik”, który osiągnął nakład 500 tysięcy egzempla­
rzy. Po śmierci Henricha jego syn Alfred stał się jedynym właścicielem firmy. 
W 1953 roku rozpoczął wydawanie pisma dla młodzieży „Rasselbande”, które 
również osiągnęło nakład 500 tysięcy egzemplarzy. Po przystąpieniu do spółki 
Heinza Heinricha w 1958 roku powstała grupa wydawnicza Bauer. Z biegiem 
czasu stała się ona jednym z największych niemieckich przedsiębiorstw praso­
wych. Bauer wydawał zarówno dzienniki, jak i czasopisma. Szczególnym po­
wodzeniem cieszyły się zwłaszcza pisma przeznaczone dla kobiet – założona 
w 1975 roku „Tina” i trzy lata młodsza „Bella”. 

W latach osiemdziesiątych Bauer powołał swe filie w USA, Francji, Hiszpanii 
i we Włoszech. Oprócz działalności prasowej inwestował w media elektroniczne, 
papiernie i agencje reklamowe. Na przełomie XX i XXI wieku zatrudniał ponad 
7 tysięcy osób14. 

W pionierskich czasach polskim oddziałem Bauera kierował Michael Franke. 
W 1996 zastąpił go Michael Kleinjohannn, a tego w 1998 roku – Witold Woźniak.

W 1998 roku wydawnictwo posiadało już jedenaście tytułów, w 2002 roku 
– dwadzieścia cztery, a w 2005 – trzydzieści osiem. W 2002 roku Bauer przejął 
od brytyjskiego wydawcy wrocławskie wydawnictwo Silver Shark specjalizujące 
się w prasie komputerowej, zajął się też branżą motoryzacyjną. Polski oddział 
koncernu jest ponadto właścicielem jednej z największych europejskich drukar­

12 O. Dąbrowska-Cendrowska, Wydawnictwo „Burda Polska” w latach 1990–2002, „Studia Bibliologiczne 
       Akademii Świętokrzyskiej” 2004, t. 8.
13 Szerzej na ten temat zob. M. Lemańska, Elle u Anny, „Press” 2006, nr 2.
14 Z. Sokół, Wydawnictwo Bauer w Polsce w latach 1991–2002. Część I: Czasopisma dla kobiet, 
 „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2004, t. VII, z. 2 (14).



63Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

ni wkłęsłodrukowych zlokalizowanej w Ciechanowie, drukarni w Wykrotach na 
Dolnym Śląsku oraz współwłaścicielem firmy sprzedaży wysyłkowej prezentują­
cej swą ofertę w miesięczniku „Klub dla Ciebie”. 

W 2005 roku łączny nakład wszystkich czasopism polskiego oddziału Bauera 
przekroczył 450 milionów egzemplarzy. Firma zatrudniała około tysiąca osób.

Na polskim rynku wydawniczym pierwszym pismem tego koncernu był adre­
sowany do młodzieży dwutygodnik „Bravo”. Pismo to ukazało się w 1991 roku 
w nakładzie miliona egzemplarzy. Do segmentu prasy kobiecej Bauer wkroczył 
we wrześniu 1992 roku z czasopismem „Tina”. Początkowo „Tina” była miesięcz­
nikiem wydawanym w nakładzie 1,6 miliona egzemplarzy. Od stycznia 1993 
roku została przekształcona w dwutygodnik, a od kwietnia tego roku – w tygo­
dnik. Z biegiem czasu obniżano też jej nakład, który ustabilizował się na po­
ziomie pół miliona egzemplarzy. „Tina” była pierwszym polskim czasopismem 
kobiecym z tzw. niskiej półki. Ten typ prasy charakteryzuje się niską ceną, 
niewielką ilością tekstu, dominują w niej fotografie. Drukowane na gazetowym 
papierze czasopismo miało charakter rozrywkowy – jego lektura nie wymagała 
dużej koncentracji, stanowiąc zwykle przerywnik w różnych codziennych czyn­
nościach. Po „Tinę” sięgały zwykle niezamożne i niewykształcone kobiety.

Jesienią 1993 roku Bauer wprowadził na rynek dwutygodnik „Świat Kobiety”. 
Pismo to miało ambicje trafić na „średnią półkę”, tzn. było adresowane do lepiej 
wykształconych czytelniczek o średnich dochodach, mieszkających w miastach. 
Choć „Świat Kobiety” zamieszczał nieco dłuższe teksty, miał przede wszystkich 
charakter poradnikowy i podejmował tematy uznawane za właściwe dla prasy 
kobiecej. Pismo zajęło zatem pozycję bliską „Tinie”. „Świat Kobiety” ukazywał 
się początkowo w nakładzie bliskim miliona egzemplarzy. W kolejnych latach 
nakład sukcesywnie spadał. W 2000 roku wynosił blisko 300 tysięcy egzempla­
rzy, z czego sprzedawano około 185 tysięcy. Pięć lat później pismo zostało prze­
kształcone w miesięcznik o nakładzie 756 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzeda­
wano 529 tysięcy.

Od 4 maja 1995 roku zaczął wychodzić inny tygodnik Bauera adresowany 
nie tylko do kobiet, ale do całej rodziny – „Chwila dla Ciebie”. Pierwotnie nakład 
tego pisma wynosił 850 tysięcy egzemplarzy, w 2005 roku przekraczał pół milio­
na egzemplarzy, a sprzedaż była bliska 400 tysiącom. 

W maju 1994 roku wprowadzono na rynek adresowane do nastolatek „Bravo­
­ Girl!”. Dnia 3 listopada 1994 roku uruchomiono pismo poradniczo ­  rozrywkowe 
dla kobiet pt. „Życie na Gorąco”, którego nakład w 1998 roku wynosił ponad 
milion. W 2005 roku pismo wychodziło w 866 tysiącach egzemplarzy, z czego 
sprzedawano 676 tysięcy. 

W 1998 roku Bauer kupił od poznańskiego wydawnictwa „Twoje Imperium”. 
Nakład i sprzedaż tego pisma sukcesywnie rosła, by w 2005 roku wynosić odpo­
wiednio: 529 i 378 tysięcy egzemplarzy. W 2001 roku pojawiło się „Takie jest Ży­
cie”. Początkowo nakład czasopisma wynosił 270 tysięcy egzemplarzy. W 2005 
roku obniżył się do 210 tysięcy, a sprzedaż wynosiła 138 tysięcy egzemplarzy. 
Było to czasopismo, w którym prezentowano odpowiednio „opracowane” histo­
rie zwykłych ludzi wzbogacane amatorskimi fotografiami. Zawartość pisma do­
pełniały rozbudowane działy poradnicze.



64 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

W 2002 roku koncern stał się właścicielem miesięcznika „Twój Styl”. Zakup 
pisma ułatwiły konflikty wewnątrz spółki Interim. Spowodowały one reakcję 
BRE Banku, który zażądał natychmiastowej spłaty wynoszącego kilkanaście 
milionów złotych długu spółki lub wydania udziałów „Twojego Stylu”. Intermin, 
broniąc się przed tzw. wrogim przejęciem, sprzedał pismo Bauerowi. Przed tą 
transakcją nakłady „Twojego Stylu” oscylowały wokół 400 tysięcy egzemplarzy, 
z czego sprzedawano około 300 tysięcy. W 2005 roku miesięcznik odnotował 
nakład 322 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż – 254 tysiące.

W 2006 roku wydawnictwo Bauer wprowadziło na rynek kolejny kolorowy 
tygodnik pt. „Świat i Ludzie”.

Jak zatem mogliśmy się przekonać, w początkach lat 90. Polska była miej­
scem ekspansji niemieckich koncernów prasowych. Jednym z nich był nieco 
mniej znany Jahr­ Verlag, którego specjalnością były polskie edycje niemieckich 
miesięczników kobiecych i hobbystycznych: „Flora”, „Sam. Kram z Pomysłami”, 
„Sekrety Kuchni”, „Esox. Europejski Magazyn Wędkarski”, „Rodzice i Dziecko”. 
Niektóre z tych pism zawieszono, inne wykupiła spółka Gruner + Jahr15, która 
w Polsce rozpoczęła działalność w marcu 1993 roku, a już od kwietnia wyda­
wała „Claudię” – miesięcznik o charakterze poradnikowym. „Claudia” miała 
niezbyt wysoką cenę i wychodziła w nakładzie nieprzekraczającym milion eg­
zemplarzy. Początkowo drukowano ją na papierze gazetowym, z biegiem czasu 
zaczęto stosować lepszy papier i wprowadzono klejony grzbiet, co znaczne po­
prawiło jakość pisma. Sukcesywnie doskonalono szatę graficzną  miesięcznika, 
poprawiając m.in. jakość zdjęć. Ewoluowała też treść „Claudii” – pojawiły się 
artykuły dotyczące psychologii, wprowadzono działy poświęcone modzie, dru­
kowano porady kulinarne. Utrzymując umiarkowaną cenę, pismo upodobniło 
się do ekskluzywnych magazynów, można więc było określić je mianem „czaso­
pisma średniej półki”. Od 2002 roku „Claudia”, obok klasycznego formatu A4, 
miała mniejsze wydanie (A5), bez trudu mieszczące się w damskiej torebce. Ten 
formalny zabieg odpowiadał tendencjom ogólnoświatowym, a zarazem miał na 
celu dotarcie do nowej grupy czytelniczek – młodych kobiet z dużych miast.

Stopniowa ewolucja „Claudii” spowodowała co prawda obniżenie jej nakła­
dów i sprzedaży, ale i tak pismo mogło poszczycić się bardzo wysokimi wskaźni­
kami. W 1997 roku wydawano je w nakładzie 1,2 miliona egzemplarzy, a sprze­
dawano blisko milion z nich; w 2005 roku wielkości te wynosiły odpowiednio: 
700 i 450 tysięcy egzemplarzy.

30 sierpnia 1994 roku Gruner+Jahr uruchomił tygodnik „Naj” (początkowy 
nakład 1,1 miliona egzemplarzy, a w 2005 roku – 567 tysięcy, sprzedaż 300 
tysięcy egzemplarzy), w grudniu miesięcznik „Moje Gotowanie” (265 tysięcy 
nakładu), a w czerwcu 1995 roku społeczno­ obyczajowy tygodnik rodzinny 

15 Wydawnictwo G+J założyli w 1965 roku Richard Gruner, John Jahr i Gerd Buceruis. Przez ponad 

czterdzieści lat działalności specjalizowało się ono w wydawaniu niemal wszystkich typów prasy. Oprócz 

rynku niemieckiego jest także obecny w 14 innych krajach, gdzie wydaje ponad 120 tytułów. Około 75 

procent udziałów tej firmy jest  własnością koncernu Bertelsmanna założonego przez Reinharda Mohna, 

który w 1947 roku przejął firmę dziadka. Obecnie Bertelsmann zatrudnia około 60 tysięcy osób w ponad 

40 krajach. Większość zysków firmy jest wypracowywana poza Niemcami. Bertelsmann zajmuje się edycją 

książek i prasy (27 wydawnictw) oraz mediami elektronicznymi (RTL). Ważną częścią przedsięwzięcia jest 

Fundacja Bertelsmanna promująca postęp naukowo-techniczny oraz międzynarodową wymianę kulturalną.



65Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

„Halo”16. Ostatni z wymienionych tytułów wydawano w nakładzie przekracza­
jącym pół miliona egzemplarzy, później jednak zainteresowanie tygodnikiem 
malało. Zlikwidowano go w 2001 roku, gdy wychodził w nakładzie około 250 
tysięcy egzemplarzy, z czego sprzedawano połowę. 

Poza tym w pierwszej połowie lat 90. „Gruner + Jahr” wprowadził na rynek 
takie czasopisma jak „Majster. Selbermachen” (deklarowany nakład 150 tysięcy 
egzemplarzy), „Sandra” (216 tysięcy egzemplarzy) i „Modne Dzianiny”. 

Na przełomie XX i XXI wieku koncern coraz bardziej interesował się kobiecy­
mi pismami tzw. średniej półki. Był wśród nich funkcjonujący zaledwie przez 
kilka miesięcy 1998 roku miesięcznik „Gracja”. Pierwsze numery tego pisma wy­
szły w nakładzie miliona egzemplarzy, ale sprzedaż wynosiła jedynie około 200 
tysięcy17. W tym samym roku rozpoczęto edycję „Mojego Mieszkania” (średni 
nakład około 130 tysięcy egzemplarzy, sprzedaż około 80 tysięcy).

W 2001 roku ujrzał światło dzienne tygodnik „Gala” (początkowo nakład oko­
ło 300 tysięcy egzemplarzy, sprzedaż około 200 tysięcy, w 2006 roku – 140 ty­
sięcy egzemplarzy), a w 2003 roku miesięcznik „Glamour” (nakład 330 tysięcy 
egzemplarzy, sprzedaż 190 tysięcy)18. 

W 1990 roku pojawił się w Polsce inny niemiecki koncern wydawniczy – Pho­
enix Intermedia. Na jego ofertę wydawniczą składały się takie czasopisma, 
jak „Popcorn”, „Ela”, „Pramo”, „Dziewczyna”, „Auto – International”, „Strick 
& Schick”. W lipcu 1994 roku „Dziewczynę” (nakład 500 tysięcy egzemplarzy) 
i „Popcorn” (450 tysięcy egzemplarzy) przejął szwajcarski koncern Jörga Marqu­
arda 19 – wydawca m.in. magazynów „She” (ukazywał się w 1999 roku), „Cosmo­
politan” i „Shape”.

Wspomniany wyżej Pheoenix 1 października 1995 roku uruchomił dwuty­
godnik „Z życia wzięte” (390 tysięcy egzemplarzy nakładu). Kolejne pisma tego 
koncernu to „Sukcesy i Porażki” oraz uruchomiony 5 czerwca 1997 roku mie­
sięcznik „Kalejdoskop Losów” (400 tysięcy egzemplarzy nakładu). 

W końcu 1996 roku wrocławska spółka Phoenix – Press – Media rozpoczęła 
edycję miesięcznika „Familia. Nowoczesna Rodzina Katolicka” (w deklarowa­
nym przez wydawcę nakładzie 700 tysięcy egzemplarzy). Pismo było wzorowane 
na zachodnioeuropejskich czasopismach kobieco ­ rodzinnych, ale stawiało na 
katolickość, która przejawiała się w publikacjach żywotów świętych, felietonów 
społecznych autorstwa osób duchownych bądź relacji z pielgrzymek papieża np. 
do Afryki. W „Familii” nie było natomiast tak charakterystycznych dla prasy 
kobiecej horoskopów, porad seksuologów i plotek o romansach gwiazd Hollywo­
odu. „Familia” była przez niektóre środowiska katolickie przyjmowana z miesza­
nymi uczuciami. Zaatakowała ją m.in. „Niedziela”20, która w lipcu 1997 roku po­
informowała, że miesięcznik przestał wychodzić, „a jego redaktorzy zachęcają 
do kupowania i czytania dwutygodnika Świat Kobiety, włączonego też do ostat­

16 „Halo” tu Gruner + Jahr, „Rzeczpospolita” 30.06.1995.
17 O tytuł „Gracja” wybuchł konflikt pomiędzy G+J i Burdą. Burda zarzuciła G+J bezprawne używanie tego 
       tytułu, który nie dość, że został wcześniej przez Burdę zarejestrowany, to jeszcze w mediach 
       elektronicznych koncern ten przeprowadził odpowiednią kampanię promocyjną. „Rzeczpospolita” 
       3.04.1998.
18 Szerzej o działalności wydawniczej tego koncernu zob. O. Dąbrowska-Cendrowska, Od „Claudi” do „Gali 
       Plus” – działalność wydawnicza koncernu „Gruner + Jahr Polska” w latach 1993-2004, „Zeszyty 
       Prasoznawcze” 2005, z. 3-4.
19 Niemcy przede wszystkim, „Rzeczpospolita” 24-25.09.1994.
20  K. Czuba, Wątpliwa Familia, „Niedziela” 1997, nr 5 oraz polemika z tym artykułem, tamże 1997, nr 16.



66 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

niego numeru Familii”21.
Najpóźniej uaktywnił się na polskim rynku prasowym inny potentat nie­

miecki – Axel Springer. 31 sierpnia 1994 roku „Europress Grupa Wydawnicza” 
rozpoczęła edycję tygodnika „Pani Domu”. Pismo to miało początkowo nakład 
1,8 miliona egzemplarzy, z czego sprzedawano około 1,4 miliona. W kolejnych 
latach nakład i sprzedaż pisma stopniowo spadały, by w 2005 roku wynosić 
odpowiednio: 583 i 302 tysiące egzemplarzy.

W 1995 roku na rynku pojawił się popularny dwutygodnik „Na Żywo”. 
W 1998 roku pismo przeszło przeobrażenia, co miało umożliwić mu znalezienie 
się na tzw. średniej półce. „Na Żywo” wychodziło w wymienionym roku w na­
kładzie nieznacznie przekraczającym pół miliona egzemplarzy, z czego sprzeda­
wano 385 tysięcy.  Rok później  dwutygodnik przeszedł kolejną transformację, 
tym razem upodabniając się do pism ekskluzywnych. Spowodowało to spadek 
nakładu do 250 tysięcy egzemplarzy w 2000 roku, przy czym sprzedaż wynosiła 
143 tysiące egzemplarzy. Tendencja spadkowa była też widoczna w kolejnych 
latach – w 2005 roku pismo miało nakład 139 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż 
wynosiła 68 tysięcy. „Na Żywo” zlikwidowano jesienią 2006 roku, gdy sprzedaż 
spadła poniżej 60 tysięcy egzemplarzy 22.

Kolejne dwa pisma Axel Springer – „Cienie i Blaski” (listopad 1995) i „Sekrety 
Serca” (maj 1996) – specjalizowały się w dostarczaniu czytelniczkom „opowieści 
prawdziwych” dotyczących perypetii uczuciowych. Zwykle miłości te i dramaty 
miały szczęśliwe zakończenie, niekiedy miały też nawet jakieś odniesienia do 
rzeczywistości. „Sekrety Serca” nie zostały zgłoszone do ZKDP. Nakłady i sprze­
daż „Cieni i Blasków” znane są od 1998 roku, kiedy wynosiły 361 (nakład) i 249 
(sprzedaż) tysięcy egzemplarzy. W 2005 roku pismo wychodziło w nakładzie 
182 tysięcy egzemplarzy, a odnotowało sprzedaż na poziomie 104 tysięcy.

Na przełomie 1996 i 1997 roku ukazywał się miesięcznik „Klinika na Wzgó­
rzu” podejmujący tematykę medyczną w formie nawiązującej do popularnych 
w owym czasie seriali telewizyjnych. „Klinika” nie zyskała jednak uznania 
czytelniczek i dlatego 26 marca 1997 roku Springer wprowadził na jej miejsce 
magazyn zdrowia i urody „Puls”. Było to pismo, które próbowało łączyć informa­
cje medyczne z poradnictwem oraz opisem relacji międzyludzkich. Wychodziło 
przez niespełna dwa lata – zamknięto je, gdy sprzedaż spadła poniżej 100 tysię­
cy egzemplarzy.

W lutym 1998 roku ukazał się pierwszy numer miesięcznika „Olivia”. Tytuł 
adresowany był do klasy średniej i sytuował się na odpowiedniej półce. W pierw­
szym roku edycji wychodził w nakładzie bliskim 900 tysiącom egzemplarzy, 
a odnotował sprzedaż wynoszącą 634 tysiące. W 2005 roku było to odpowied­
nio: 553 tysiące i 326 tysięcy egzemplarzy.

W styczniu 2001 roku Springer przejął „Popcorn” i „Dziewczynę”. Miesięczni­
ki te wydawano w nakładach wynoszących około 140 tysięcy egzemplarzy23.

Kończąc selektywny przegląd prasy adresowanej do kobiet, wypada stwier­
dzić, że ten segment prasy opanowany został przez niemieckie koncerny.

21 „Niedziela” 1997, nr 30.
22 „Rzeczpospolita” 20.09.2006.
23 Szerzej na ten temat zob. O. Dąbrowska-Cendrowska, Działalność wydawnicza koncernu „Axel 
      Springer Polska” w latach 1994 - 2003, „Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej” 
       2005, t. 9.



67Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

Jedynym z niewielu polskich wydawnictw prasowych, które powstało po 
1989 roku i podjęło rywalizację z zagranicznymi inwestorami, okazał się kon­
cern Prószyński i S­ ka. Na jego ofertę wydawniczą składały się m.in.: „Poradnik 
Domowy”, „Kuchnia”, „Kwietnik”, „Cztery Kąty”, „Nowa Fantastyka”, „Zwierza­
ki”, „Bęc”, „Kwak”, „Wiedza i Życie”, „Moto Magazyn”, „Komiks”, „Fenix”.

Miesięcznik „Poradnik Domowy”, choć adresowany do całej rodziny, najczę­
ściej kupowały kobiety. W 1994 roku zweryfikowany nakład tego pisma wynosił 
blisko 3 miliony egzemplarzy, z czego sprzedawano 2,4 miliona. Gdy w 2002 
roku „Poradnik” wraz z innymi pismami przejmowała Agora, jego nakład wy­
nosił 640 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż – 436 tysięcy. Po transakcji z Agorą 
interesująca nas firma uległa transformacji i jako Prószyński Media zaczęła spe­
cjalizować się w wydawaniu prasy popularno­ naukowej i hobbystycznej (m.in. 
„Wiedza i Życie”, „Świat Nauki”, „Fantastyka”).

Z analizy katalogów prasowych wynika, że najwięcej nowych pism kobie­
cych powołano w 1991 roku – 37. W 1990 roku powstało ich 14, a w latach 1992 
i 1993 – po 17. Z biegiem czasu dynamika tego procesu uległa osłabieniu. W po­
łowie lat 90. powoływano nie więcej niż 10 nowych pism rocznie, a u schyłku tej 
dekady około pięciu. W początkach XXI wieku wydawcom udawało się na trwałe 
wprowadzić na rynek zaledwie kilka pism kobiecych rocznie24.

Pojawienie się każdego nowego tytułu poprzedzały dokładne badania socjo­
logiczne. Dzięki nim precyzowano profil pisma, dopasowując go do oczekiwań 
potencjalnych czytelniczek. Nowy tytuł promowała warta niekiedy kilkadziesiąt 
milionów złotych kampania reklamowa. Inną formą zachęty do kupowania no­
wego pisma była niska cena. 

Pierwsze numery czasopism kobiecych wydawano w bardzo wysokich nakła­
dach, stopniowo dopasowując je do faktycznego zapotrzebowania rynku. W po­
czątkach XXI wieku dla utrzymania wysokiej sprzedaży prasy kobiecej zaczęto 
dołączać do niej książki, płyty CD i DVD oraz damskie drobiazgi. Zjawisko to pu­
blicyści określili mianem „gadżetomanii” lub „włoskiej choroby prasy”25. Atrak­
cyjne „prezenty” spełniały swe zadania, ale gdy o nich zapominano, sprzedaż 
konkretnego tytułu gwałtownie malała.

W 1995 roku do szeroko rozumianej prasy kobiecej można było zaliczyć pięć­
dziesiąt cztery pisma, w tym dziewięć tygodników. Dziesięć lat później były to 
pięćdziesiąt trzy tytuły, w tym trzynaście tygodników. Tezę o nasyceniu tej czę­
ści rynku prasowego potwierdzają dane dotyczące nakładów i sprzedaży prasy 
adresowanej do kobiet. W początkach lat 90. w związku z ogromną dynamiką 
rozwoju czasopism kobiecych precyzyjne określenie ich nakładów było niemoż­
liwe. Nowe pisma zaczynały zazwyczaj swój żywot od nakładów wynoszących 
około milion egzemplarzy. Można szacować, że w 1994 roku jednorazowy na­
kład prasy kobiecej – jak deklarowali wydawcy – wynosił od 15 do 18 milionów 
egzemplarzy (tygodniki – 8 milionów egzemplarzy). W grupie tygodników licz­
ba zwrotów oscylowała wokół 30 procent, a w przypadku miesięczników – 50 

24  Por. Katalogi prasy i Katalogi mediów z lat 1993 - 2001.
25  Szerzej na ten temat zob. m.in. „Polityka” 2003, nr 37; 2004, nr 30 i 2005, nr 3; „Gazeta Wyborcza” 31.12-
       1.01.2004; „Rzeczpospolita” 14.10. 2002 i 14.04.2004.



68 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

procent. W 1998 roku, czyli w okresie największego nasycenia rynku, łączny 
nakład prasy kobiecej szacowano na około 21 milionów egzemplarzy, w tym 10 
milionów tygodników26. Z danych ZKDP wynikało z kolei, że w 2004 roku łączny 
nakład prasy kobiecej wynosił 13,9 miliona egzemplarzy (w tym 5,3 miliona to 
tygodniki), sprzedawano zaś 9,25 miliona egzemplarzy, w tym 3,75 miliona eg­
zemplarzy tygodników. Niemal wszystkie te pisma były wydawane przez zachod­
nioeuropejskie firmy.

Ogromny sukces prasy kobiecej miał kilka przyczyn. Bogata oferta w pełni 
odpowiadała potrzebom rynku. Pisma kobiece adresowano do wszystkich grup 
wiekowych, środowiskowych i zawodowych. Różniły się nie tylko profilem i po­
tencjalnym adresatem, ale przede wszystkim ceną. Polskie kobiety uzyskały 
możliwość wyboru pomiędzy ekskluzywnie wydawanymi magazynami z tzw. 
górnej półki („Uroda”, „Elle”, „Cosmopolitan”, „Kobieta i Styl”), a tanią i masową 
prasą popularną dolnej półki („Tina”, „Naj”, „Świat Kobiety”). Wydawano też 
pisma adresowane do klasy średniej. 

Innym sposobem klasyfikowania prasy kobiecej była ocena jej treściowej 
zawartości. W 1994 roku Z. Sokół określiła aż dwanaście rodzajów czasopism 
adresowanych do kobiet – od społeczno ­ kulturalnych po feministyczne, „prasę 
serca” i przeznaczonych dla mniejszości seksualnych27. W początkach XXI wie­
ku chętniej sięgano do klasyfikacji zachodnioeuropejskich, dlatego też prasa 
kobieca była dookreślana terminami „lifestylowa”, „poradnikowa”, „people”.

Polki najchętniej sięgały po pisma z tzw. dolnej półki. W ogólnej sprzedaży 
stanowiły one blisko 80 procent ogółu. „Górna półka” cieszyła się popularnością 
u około 10 procent czytelniczek. Z ogólnopolskich badań czytelnictwa pism „dol­
nej półki” wiadomo, że około 20 procent czytelników prasy kobiecej stanowili 
mężczyźni. Po ten typ prasy sięgały kobiety w różnym wieku, choć w przypad­
ku „Przyjaciółki” były one nieco starsze. Zwykle około 35 procent czytelniczek 
mieszkało na wsi (w przypadku „Przyjaciółki” było to 40 procent), a w dużych 
aglomeracjach miejskich – około 20 procent. Niemal wszystkie charakteryzowa­
ły się niskim wykształceniem. Z oczywistych względów audytorium prasy kobie­
cej „dolnej półki” miało niskie dochody28.

Typ i adresat pisma przesądzał o jego zawartości. Magazyny proponowały 
ekskluzywny styl życia, reklamowały drogie towary i wyszukane rozrywki. Ide­
ał kobiecości preferowany przez te pisma odwoływał się do stereotypu damy, 
jak i też kobiety sukcesu – osoby aktywnej zawodowo, zazwyczaj nieobciążonej 
rodziną, dzięki zaradności i aktywności zawodowej łatwo zaspokajającej swe co­
dzienne potrzeby.

Równie bezkonfliktowo układało się życie bohaterek pism popularnych. 
W tym jednak wypadku spoczywał na nich obowiązek prowadzenia domu, a co 
w tym wszystkim najważniejsze – dokonywanie codziennych zakupów. Kobieta 
– bohaterka prasy popularnej – była konsumentem. Jedną z jej najważniejszych 
życiowych decyzji stawał się wybór artykułów spożywczych i chemii gospodar­
czej. Nie kupowała perfum, ale proszki do prania i płyny do zmywania naczyń. 
Dlatego też w wysokonakładowej prasie kobiecej pojawiały się nieustannie po­
rady dotyczące prania, sprzątania i gotowania. Czynności te nie były jednak 

26 „Polityka” 1998, nr 5.
27 Z. Sokół, Transformacja prasy kobiecej (1988 - 1993), „Materiały”, t. 25, s. 217.
28 „Press” 2004, nr 11.



69Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością ułatwianą przez sprzęt AGD wspo­
magany ekologicznymi środkami czystości.

Prasa kobieca przenosiła czytelniczki w świat marzeń. W zależności od adre­
satek były to egzotyczne kraje bądź atrakcyjne regiony Polski. Interesowano się 
osobistościami życia publicznego. Rzecz jasna, nie preferowano tu określonych 
opcji politycznych, ale z dużą swadą relacjonowano intymne i towarzyskie życie 
wszelkich gwiazd telewizyjnych29. Prasa kobieca rehabilitowała tę sferę życia, 
która była poza polityką i polską martyrologią. Miała być rozrywką, stroniła od 
tonu mentorskiego, pouczania i wielkich moralnych dylematów. 

Treść prasy kobiecej ulegała stopniowej ewolucji. O ile polskie „stare” tytuły 
zawsze były dobrze zakorzenione w lokalnej rzeczywistości, o tyle pisma zagra­
nicznych wydawców początkowo miały z tym ogromne kłopoty. W pierwszym 
okresie działalności pisma te publikowały tłumaczenia tekstów niemieckich, 
w których poruszano tematykę właściwą dla wysoko rozwiniętych społeczeństw 
Europy Zachodniej – dlatego też niekiedy nadawano tej prasie miano „kalki”30. 
Dopiero z biegiem czasu artykuły zyskiwały polskie akcenty, będące w większo­
ści wypadków pokłosiem lektury polskiej prasy informacyjno ­ publicystycznej 
lub efektem paraliterackiej działalności zespołów redakcyjnych. Niemniej jed­
nak ten wyimaginowany świat spotykał się z żywą reakcją czytelniczek spieszą­
cych z listownymi poradami dla wymyślonych bohaterów, prezentujących swe 
doświadczenia życiowe, porady dotyczące prowadzenia domu.

Prasa kobieca oddziaływała na audytorium głównie poprzez fotografię – tekst 
stawał się tylko dodatkiem do zdjęcia. Publicystykę zastępował „moduł informa­
cyjny” – kilkuzdaniowy tekst dowolnie komponowany na poszczególnych kolum­
nach. Prasa kobieca, zwłaszcza tytuły wydawane przez zagraniczne koncerny 
i adresowane do najmłodszych czytelniczek, upodabniała się do komiksu. Zjawi­
sko to, choć piętnowane przez redaktorki naczelne „starych” pism kobiecych31, 
zyskiwało wiernych naśladowców, którzy podkreślali jednocześnie, że oferują 
produkt w całości polskiego pochodzenia („Twoje Imperium”).

Innym zarzutem najczęściej stawianym prasie kobiecej wydawanej przez zagra­
niczne koncerny prasowe była niska – jak przypuszczano – dumpingowa cena. 
W latach 90. wysokonakładowe popularne pisma kobiece były niekiedy dwukrot­
nie tańsze od podobnych tytułów produkowanych od początku do końca w Polsce. 
W początkach lat  90. za tę samą cenę Polki mogły kupić łącznie „Naj” i „Panią 
Domu” lub tylko „Przyjaciółkę”. Niską cenę można było wytłumaczyć ogromnymi 
nakładami tych pism i co się z tym wiąże – niewielkimi kosztami jednostkowymi. 
Należy przy tym pamiętać, że gros artykułów i zdjęć wielokrotnie wykorzystywano 
nie tylko w polskich, ale i innych europejskich edycjach tych czasopism32. Choć za­
chodnioeuropejscy wydawcy działający w Polsce narzekali, że zyski osiągają głów­
nie dzięki sprzedaży pisma, a nie z publikacji  reklam, to jednak ich obecność na 
rynku miała racjonalne uzasadnienie. 

Charakteryzując prasę kobiecą, z oczywistych względów skupialiśmy uwagę 
na czasopismach o zróżnicowanej tematyce. Trudno jednak nie zauważyć, że do 

29 Szerzej o współczesnych polskich bohaterach kultury masowej zob. Z. Pietrasik, Idol z okładki, 
 „Polityka” 1997, nr 31.
30 Na ten temat zob. m.in. Reguła Tiny, „Polityka” 1997, nr 34.
31 E. Wierzbicka, D. Wójcik, E. Łuszczuk, Do jednorazowego użytku, „Przegląd Tygodniowy” 1993, nr 2.
32 Walka o polskie kobiety, „Rzeczpospolita” 4.08.1995.



70 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

kobiet były kierowane także czasopisma dotyczące jednego, wybranego zagad­
nienia. Dotyczyło to zwłaszcza urządzania domów, mieszkań i ogrodów. Ten typ 
czasopiśmiennictwa jest na polskim rynku prasowym dość nowym zjawiskiem. 
Za prekursora tego typu prasy uznać wypada wydawnictwo Prószyński i S ­ ka, 
które oprócz wspomnianego już „Poradnika Domowego”, uruchomiło w 1991 
roku miesięcznik „Cztery Kąty”, a cztery lata później miesięcznik „Kwietnik”. 

Prasa dotycząca urządzania mieszkań i ogrodów zaczęła się intensywniej 
rozwijać w drugiej połowie lat 90. Pojawiły się wówczas takie tytuły, jak „Dobre 
Wnętrze” (Murator, 1998 roku) „Mój Piękny Ogród” (w latach 1994 ­ 1996 jako 
„Poradnik Działkowca”, Burda) oraz „Moje Mieszkanie” (G+J, 1998 rok). Wraz 
z „Domem i Wnętrzem”, (Edipresse, 1991 rok), „Elle Decoration” (HFBP, 2000), 
„M jak mieszkanie” (Murator, 2000 rok) grupa tzw. prasy wnętrzarskiej i ogrod­
niczej w 2000 roku obejmowała blisko 30 tytułów wychodzących w nakładzie 
około 1,5 miliona egzemplarzy, z czego sprzedawano milion egzemplarzy. Były to 
najwyższe wskaźniki, jakie udało się osiągnąć w tej grupie czasopism. W 2005 
roku przy podobnej liczbie interesujących nas tytułów nakłady wynosiły około 
miliona egzemplarzy, a sprzedaż – 500 ­ 700 tysięcy33.

Inną grupą pism o dość wąskiej tematyce były czasopisma kulinarne. Choć 
w tym wypadku można przypuszczać, że mogły mieć one nieco bardziej zróżnico­
wane audytorium, to w gruncie rzeczy były kierowane do kobiet. Ten typ prasy 
obejmował około 15 tytułów wychodzących w deklarowanym przez wydawców 
nakładzie pół miliona egzemplarzy (z czego zapewne udawało się sprzedawać 
około 50 procent34).

PRASA DLA MĘŻCZYZN

Prasa kierowana do mężczyzn nie doczekała się jeszcze stosownej definicji. 
Wynika to zapewne z przyjmowanego a priori założenia, że oprócz prasy kobie­
cej i niektórych grup pism treści specjalnej, wszelka prasa, a zwłaszcza dzien­
niki, jest czytana przez mężczyzn. Przypuszczenia te wielokrotnie znajdowały 
potwierdzenie w badaniach czytelnictwa. Wynikało z nich, że zarówno przed 
kilkudziesięciu laty, jak i w czasach nam współczesnych, mężczyźni dominu­
ją wśród czytelników gazet, a kobiety chętniej sięgają po czasopisma. Nie ozna­
czało to jednak, że płeć jest jakąś istotną barierą dla wzajemnego przenikania 
tych grup czytelniczych. Stwierdzić nawet można, że wraz z rozwojem cywili­
zacyjnym i kulturowym polskiego społeczeństwa zjawisko to zaczęło tracić na 
ostrości. Przypomnijmy, że około 20 procent czytelników prasy kobiecej to męż­
czyźni. Podobnie rzecz się miała z klasycznymi w swej kompozycji i zawartości 
ekskluzywnymi magazynami adresowanymi do mężczyzn – „Playboyem”, „Gen­
telmenem” oraz „CKM”. W 25 procentach audytorium czytelnicze tej prasy sta­
nowiły kobiety.

Zdecydowanie bardziej męskie audytorium miała prasa podejmująca proble­
matykę informatyczną i komputerową – sięgało po nią jednie 20 procent kobiet. 
Jeszcze wyższe wskaźniki odnotowywała prasa motoryzacyjna, której czytelni­
kami w około 85 procentach byli mężczyźni, oraz prasa sportowa, gdzie wskaź­

33 Szerzej o tej prasie w miesięczniku „Press” 2000, nr 6; 2001, nr 9; 2002, nr 1 i 9; 2003, nr 9; 2004, nr 9 
       i 2005, nr 6.
34 „Press” 2004, nr 8.



71Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

nik ten oscylował wokół 90 procent35. Jest wysoce prawdopodobne, że równie 
wysokie odsetki występowały w wypadku niektórych pism hobbystycznych 
i specjalistycznych.

O zakwalifikowaniu konkretnego czasopisma do grupy prasy dla mężczyzn 
nie przesądza zatem jego deklarowany adresat i treść, ale rzeczywiste audyto­
rium czytelnicze. Takie też kryteria przesądziły o kompozycji tego podrozdziału, 
w którym zajmiemy się prasą czytaną głównie przez mężczyzn. Jest to czasopi­
śmiennictwo nadzwyczaj zróżnicowane pod względem podejmowanej tematyki. 
Używając innych kryteriów terminologicznych, można stwierdzić, że znajduje 
się w tej kategorii wiele pism uznawanych za specjalistyczne.

Jak już stwierdzono, za klasyczny przykład prasy dla mężczyzn wypada 
uznać „Playboya”. Miesięcznik ten w 1953 roku powołał Hugh Hefner. Jego 
pierwszy polski numer ukazał się w grudniu 1992 roku – był szesnastą, oprócz 
oryginalnej wersji amerykańskiej, edycją tego pisma. W stosownym Powitaniu, 
skierowanym do polskich czytelników, sześćdziesięciosześcioletni w owym cza­
sie Hefner, napisał: „Kiedy wpadłem na pomysł tego pisma w 1953 roku, chcia­
łem wydawać miesięcznik, który by dawał wyraz zmianom w obyczajowości sek­
sualnej Amerykanów i miał na nią wpływ. Jednocześnie chciałem, aby stał się 
przewodnikiem, mentorem i głosem młodych wykształconych mężczyzn całego 
świata. Dlatego jego artykuły koncentrowały się na tym, co interesowało czy­
telników i sprawiało im przyjemność, prowadziły ich poprzez świat rozrywki, 
uczyły korzystać z jasnych stron życia i cieszyć się nimi. W końcu udało mi się 
stworzyć formułę pisma, które zawiera aktualne artykuły, literaturę i humor, 
pisane przez najwybitniejszych światowych twórców, a prezentowane w oprawie 
różnorodnych stylistycznie ilustracji. Ale nade wszystko „Playboy” miał stać się 
najwyższym forum dla nieskrępowanego wyrażania myśli. Mam nadzieję, że 
redaktorzy i Czytelnicy polskiej edycji tak samo pojmą jego przeznaczenie”36.

Polską edycją miesięcznika początkowo kierował krytyk filmowy Tomasz 
Raczek, dyrektorem artystycznym pisma został Andrzej Pągowski. Wśród 
współpracowników byli m.in. krytyk filmowy Zygmunt Kałużyński, krytycy 
muzyczni Wojciech Mann i Marek Niedźwiecki oraz zajmujący się motoryzacją 
Włodzimierz Zientarski.

W odredakcyjnym tekście zatytułowanym Między nami redaktorzy „Playboya” 
przypomnieli, że w 1981 roku pismo zamieściło wywiad z  Lechem  Wałęsą – za­
pis tej rozmowy przedrukowano w pierwszym numerze polskiej edycji. Redakcja 
deklarowała, że miesięcznik zamierza zająć się filmem, muzyką i literaturą. Na 
dowód tego zamieszczono w nim futurystyczną humoreskę Stanisława Lema. 
Rzecz jasna w „Playboyu” nie mogło zabraknąć tego, co zawsze skupiało na nim 
największą uwagę, a co Hefner eufemistycznie określił mianem obyczajowości 
seksualnej –  i tak pierwszą polską Playmate była Malwina Rzeczkowska.

Chociaż „Playboy” na stałe zagościł na polskim rynku prasowym, nie osią­
gnął spektakularnych sukcesów. Przy nakładach w granicach 110­140 tysięcy 
egzemplarzy sprzedawano 70­100 tysięcy.

W grudniu 1998 roku wprowadzono na rynek polską wersję najsłynniejsze­

35 Badania SMG/KRC z 2004 roku, cyt. za: „Press” 2004, nr 3.
36 H. Hefner, Powitanie, „Playboy” 1992, nr 1.



72 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

go amerykańskiego pisma pornograficznego – „Hustlera”. W porównaniu z pier­
wowzorem polska edycja została znacznie złagodzona. Czytelników miały przy­
ciągać nie tylko śmiałe zdjęcia roznegliżowanych pań, ale też, jak stwierdził 
redaktor naczelny tego miesięcznika Tadeusz Jasiński, „wysoki poziom edytor­
ski i ostre, demaskatorskie teksty”37. W piśmie miały też pojawić się sylwetki 
sławnych ludzi, kącik kulinarny i felieton. „Hustler” okazał się efemerydą. Pi­
smo rozczarowało swych potencjalnych czytelników, miało bowiem „nie tyle 
prowokacyjny, co raczej prymitywny i prostacki ton”38. Podobnie potoczyły się 
losy „Gentelmena”, „Maxa” i „Maxima”. Te ostatnie proponowały całkowicie od­
mienną formułę, znacznie bliższą „Playboyowi”, ale i ona nie zyskała uznania 
polskich czytelników. 

Zainteresowanie klasycznymi magazynami dla mężczyzn okazało się nadzwy­
czaj nikłe. Oprócz „Playboya” na rynku utrzymał się jedynie założony w 1998 
roku miesięcznik „CKM”. Oba pisma były wydawane przez koncern Marqard 
Media Polska w łącznym nakładzie oscylującym wokół 200 tysięcy egzemplarzy, 
z czego sprzedawano około 150 tysięcy.

Pisząc o prasie przeznaczonej dla mężczyzn, trudno pominąć pisma erotycz­
ne. Krajowi wydawcy tej prasy największe komercyjne sukcesy osiągnęli w po­
czątkach lat dziewięćdziesiątych, kiedy zaczęły się ukazywać takie tytuły jak 
„Nago”, „Sexi Magazyn”, „Peep Show”, „Eurtop”, „Topless”, „Foto Sex”, „Seksre­
ty”, „Plum”. Szersze zainteresowanie polską prasą erotyczną okazało się krót­
kotrwałe – z tej ogromnej oferty do czasów nam współczesnych pozostało około 
30 pism. Gdy w lipcu 1990 roku pojawiła się polska edycja skandynawskiego 
miesięcznika „Cats”  wydawana na znacznie wyższym poziomie poligraficznym, 
było niemal pewne, że rodzime pisma erotyczne będą miały kłopoty. Po „Cats” 
jego wydawca – Scandinavia­ Poland Publ. House Ltd. – rozpoczął edycję „Rapor­
tu” i „Pleystar International”. Zaczęto też wydawać polską edycję amerykańskie­
go „Penthouse’a” (wyszły tylko dwa numery) i niemieckich „No 1 International”, 
„High Society” (następnie jako „Night Society”) oraz „Twojego Weekendu” (320 
tysięcy egzemplarzy nakładu39).

Wśród polskich wydawnictw erotycznych dominowały „Super Wamp”, „Nowy 
Wamp”, „Seksrety” i „Peep Show” (wydawcy deklarowali, że wychodzą one w na­
kładzie po 100 tysięcy egzemplarzy), a wśród pism zagranicznych wydawców 
– „Cats” (285 tysięcy egzemplarzy nakładu). Importowano ponadto kilkanaście 
tytułów pism obcojęzycznych, wśród których dominowały pozycje sygnowane 
przez angielskie wydawnictwo Paul Raymond Publications („Men’s World”, „Men 
Only”, „Club International”, „Mayfair”, „Modern Directory”, „Ruzzle” i „Escor­
t”)40. Ofertę uzupełniały pisma erotyczne dla mniejszości seksualnych „Nowy 
Men”, „Filo” (18 tysięcy egzemplarzy nakładu), „Magazyn Men” (7 tysięcy egzem­
plarzy nakładu), „Magazyn Kochających Inaczej” (18 tysięcy egzemplarzy). 

Mimo w miarę ograniczonego kręgu czytelników prasy erotycznej na polskim 
rynku nieustannie pojawiały się nowe, rodzime tytuły. Jedną z tych ofert wy­

37 Cyt. za: „Gazeta Wyborcza” 5.10.1998.
38  K. Lubelska, Balanga, seks, kac, „Polityka” 1999, nr 26.
39 Początkowo „Twój Weekend” był miesięcznikiem; pierwotnie wychodził od czerwca 1992 roku w nakładzie
 450 tysięcy egzemplarzy. Wydawnictwo Bauer sprzedało pismo w 2003 roku wydawnictwu Silk Media.
40 Nagość na papierze. Prasa erotyczna w Polsce, „Rzeczpospolita” 2.11.1995.



73Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

dawniczych był „Super Wamp”41. Okładkę pierwszego numeru tego pisma zdobił 
tytuł Gwałciciele z kosmosu, a wewnątrz umieszczono stosowny reportaż traktu­
jący o nieszczęściu Justyny Z. z Jeleniej Góry. Na końcu tego tekstu znalazł się 
dopisek autora: „Imię bohaterki reportażu zostało zmienione”42. Wydawcą pisma 
była spółka „Pink Press”, a jej szefowie – Sławomir Starosta i Jarosław Eder – zo­
stali oskarżeni przez prokuraturę o „sporządzanie, w celu rozpowszechniania, 
czasopism o charakterze pornograficznym”43. Według Zbigniewa Lwa­ Starowi­
cza wszystkie pisma tego wydawnictwa („Nowy Wamp”, „Super Wamp” i „Nowy 
Men”) miały taki charakter.

Już w początkach lat 90. zrodziły się w Polsce ruchy społeczne zwalczający 
pornografię. Szczególnie intensywnie działały one w Białymstoku, ale występo­
wały też w innych miastach (m.in. w Częstochowie, Lublinie, Poznaniu i Warsza­
wie), gdzie formowały się grupy bojkotujące punkty sprzedaży pism erotycznych 
i pornograficznych44.

Znacznie mniej emocji, ale i zainteresowania wzbudziły pisma dotyczące mę­
skiego zdrowia. Pierwszym z nich była „Forma” wydawana przez Motor Presse 
Polska. Ten wychodzący w latach 2002 ­ 2003 miesięcznik znajdował 30­ 40 ty­
sięcy nabywców. W grudniu 2003 roku został zastąpiony przez polską edycję 
„Men’s Health” (29. edycję tego amerykańskiego pisma na świecie). Zaintereso­
wanie nowym pismem było tylko nieznacznie wyższe od „Formy”.

Inną, odosobnioną inicjatywą prasową skierowaną do mężczyzn był kwar­
talnik, a następnie miesięcznik „Logo”. Pismo to od kwietnia 2004 roku wyda­
wała Agora. „Logo” było katalogiem dotyczącym zakupów poszerzonym o teksty 
poradnikowe. Wobec krótkiego okresu obecności tytułu na rynku trudno snuć 
przypuszczenia o jego dalszych losach. Nie wiadomo też, czy pismo faktycznie 
jest czytane przez mężczyzn.

Do prasy przeznaczonej dla mężczyzn zaliczyliśmy także prasę komputero­
wą i poświęconą informatyce. Jej początki sięgają roku 1986, kiedy na rynku 
pojawił się „PC World Komputer”. Popularność prasy komputerowej wzrosła jed­
nak na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. W owym czasie wprowadzono na rynek 
następujące tytuły: „PC Komputer” (1989), „Magazyn Komputerowy ENTER” 
(1990) i „Magazyn Komputerowy CHIP” (1993). Najdynamiczniej prasa kompu­
terowa rozwijała się w drugiej połowie lat 90. Zainteresowały się nią koncerny 
Axel Springer i Bauer. Ten pierwszy w 1998 roku uruchomił dwutygodnik „Kom­
puter Świat” (nakład 150 tysięcy egzemplarzy), a drugi w 2000 roku rozpoczął 
edycję dwutygodnika „Click!” (200 tysięcy egzemplarzy).

W 2000 roku odnotowano blisko 30 pism komputerowych o łącznym nakła­
dzie przekraczającym milion egzemplarzy, z czego sprzedawano 870 tysięcy. Trzy 
lata później, chociaż liczba wydawanych tytułów nie uległa istotnej zmianie, 
utrwaliła się na rynku dominująca pozycja zachodnioeuropejskich wydawców. 
Był wśród nich koncern Bauera („CD Action”, „PC Format”, „Click!”), Axel Sprin­

41  Nie należy mylić z „Wampem. Pikantnym magazynem dla koneserów” wydawanym od 1992 roku 
       w nakładzie 25 tysięcy egzemplarzy.
42 Cyt. za: Wizyty u psychiatry prowadzą do zmniejszenia głowy, „Magazyn Gazety Wyborczej” 22.12.1995.
43 Cyt. za: „Polityka” 1997, nr 18.
44 Ręce precz od kioskarzy. Wywiad z prezesem zarządu firmy Ruch SA Alfredem Nowakiem, „Angora” 
       27.08.1996. Zob. też: Komitet znowu w akcji, „Rzeczpospolita” 4.03.1998.



74 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

ger („Komputer Świat”, „Dobra Gra”, „Play”), Egmont („Cyber Mycha”, „Świat 
Gier Komputerowych”) i Burda („Chip”). Istotną rolę w tym segmencie rynku od­
grywała też do 2003 roku spółka Lupus („Enter”)45, wydawnictwo Silver Shark 
i Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe. W 2003 roku łączny nakład pism 
komputerowych przekroczył 1,6 miliona egzemplarzy, a ich sprzedaż wynosiła 
ponad milion. 

Spośród ponad 30 pism komputerowych wydawanych w 2004 roku osiem 
miało nakłady przekraczające 50 tysięcy. Były to: „CD Action” (nakład 153 tysią­
ce egzemplarzy, sprzedaż – 121 tysięcy), „Chip” (nakład 108 tysięcy egzempla­
rzy, sprzedaż – 84 tysiące), „Click!” (nakład 81 tysięcy egzemplarzy, sprzedaż 
– 75 tysięcy), „Enter” (nakład 74 tysiące egzemplarzy, sprzedaż – 56 tysięcy), 
„Komputer Świat” (nakład 134 tysiące egzemplarzy, sprzedaż – 119 tysięcy), 
„Komputer Świat Gry” (nakład 83 tysiące egzemplarzy, sprzedaż – 72 tysiące), 
„PC Komputer” (nakład 122 tysiące egzemplarzy, sprzedaż – 90 tysięcy) i „Play” 
(nakład 93 tysiące egzemplarzy, sprzedaż – 86 tysięcy). Siedem z nich to mie­
sięczniki, a „Komputer Świat” – dwutygodnik46.

Prasa komputerowa była zróżnicowana – zarówno pod względem zawarto­
ści, jak i adresata. Były wśród niej tytuły adresowane do najmłodszych czy­
telników („Click!”), jak i specjalistyczne niskonakładowe pisma przeznaczone 
dla architektów i projektantów. Początkowo problematyka podejmowana przez 
czasopisma komputerowe ograniczała się do kwestii sprzętu i oprogramowania. 
Z biegiem czasu zawartość poszerzono m.in. o gry, telekomunikację, fotografię 
cyfrową i film.

Jak pamiętamy, około 85 procent czytelników prasy motoryzacyjnej stanowią 
mężczyźni. Najstarszym w grupie pism motoryzacyjnych jest powołany w 1952 
roku tygodnik „Motor”. Po różnorodnych przekształceniach pismo ostatecznie 
stało się własnością Bauera. Tak jak w przypadku prasy komputerowej, także 
i ten fragment rynku został podzielony pomiędzy kilka dużych koncernów pra­
sowych. Dominowały na nim: Bauer, który prócz „Motoru” posiadał jeszcze dwu­
tygodnik „Auto ­ Moto. Magazyn Zmotoryzowanych”, koncern Axel Springera wy­
dający tygodnik „Auto Świat” i miesięcznik „Auto Sukces” oraz koncern Motor 
Presse Polska („Auto, Motor i Sport”, „Motocykl”). 

Pewne sukcesy na tym polu odnosiło też wydawnictwo Prószyński i S­ ka, 
dysponując odsprzedanym  później Agorze „Motomagazynem”. Ten ostatni kon­
cern stał się także właścicielem utworzonego w 1993 roku miesięcznika „Świat 
Motocylki”. W 2003 r. Agora uruchomiła „Auto+”.  

W połowie pierwszej dekady XXI wieku na prasę motoryzacyjną składało się 
28 tytułów. Była wśród nich jedna gazeta – wydawana dwa razy w tygodniu 
„Giełda Samochodowa” – i 7 tygodników. Pozostałe tytuły były w zasadzie mie­
sięcznikami, choć zdarzały się wśród nich czasopisma o mniejszej periodyczno­
ści. Obserwując poszczególne tytuły, widać, jak postępowała ewolucja prasy mo­
toryzacyjnej. W początkach lat 90. XX wieku czasopisma z tego segmentu miały 
ogólny charakter i w zasadzie w równym stopniu zajmowały się popularnymi 
i luksusowymi samochodami, motocyklami oraz prezentowały różnorodne no­
winki techniczne. Wraz z gwałtownym rozwojem polskiego rynku samochodo­
wego nastąpiła specjalizacja poszczególnych pism, z jednej strony zawężających 

45 W 2003 roku 50 procent udziałów tej spółki kupił Vogel Burda Holding.
46 Szerzej o prasie komputerowej zob. m.in. „Press” 2000, nr 4; 2003, nr 3 i 2004, nr 4.



75Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

swe zainteresowana do jednej grupy samochodów, a z drugiej zaś wzbogacają­
cych się o problematykę radiowo­ telewizyjną, telefonii komórkowej, komputerów, 
a nawet nowości filmowych. Wyodrębniła się też grupa tytułów reklamowych 
zdominowana przez wydawnictwo Trader.com („AutoBit”, „Auto Biznes Ogłosze­
nia”, „Auto Foto Biznes” i „Autotruck Biznes”). W pismach ogłoszeniowych dru­
kowano niekiedy 10 tysięcy ogłoszeń drobnych dotyczących sprzedaży samocho­
du. Ponadto na rynku pojawiły się niskonakładowe czasopisma specjalistyczne 
adresowane np. do właścicieli warsztatów samochodowych, warsztatów wulka­
nizacyjnych bądź też właścicieli ciężarówek. 

Według deklaracji wydawców i danych ZKDP na przełomie XX i XXI wieku 
łączny nakład pism motoryzacyjnych ustabilizował się na poziomie około 1,1 
miliona egzemplarzy, z czego nabywano około 700 tysięcy, a o około 100 tysięcy 
rozdysponowywano bezpłatnie47. Był to najwyższy poziom upowszechniania tej 
prasy. Wraz ze znacznym wzrostem importu do Polski samochodów używanych 
zmalało zainteresowanie ogólnoinformacyjną prasą dotyczącą motoryzacji. 
Znacznie wzrosły natomiast nakłady i zyski motoryzacyjnych pism ogłoszenio­
wych48.

Kończąc przegląd prasy przeznaczonej dla mężczyzn, zajmiemy się prasą 
sportową. W początkach XXI wieku liczyła ona 44 tytuły. Były wśród niej jedy­
nie trzy pisma, których sprzedaż przekraczała 50 tysięcy egzemplarzy – dwuty­
godnik Bauera „Bravosport” (prawie 140 tysięcy egzemplarzy nakładu, z czego 
sprzedawano około 100 tysięcy), tygodnik Marka Profusa  „Piłka Nożna” (92 
tysiace egzemplarzy nakładu i sprzedaż 60 tysięcy) oraz wydawany przez Polski 
Związek Wędkarski miesięcznik „Wiadomości Wędkarskie” (nakład 117 tysięcy 
egzemplarzy, z czego sprzedawano około 51 tysięcy).

Z danych ZKDP i deklaracji wydawców wynikało, że łączny nakład prasy 
sportowej wynosił około 1,3 miliona egzemplarzy (w tym 115 tysięcy egzempla­
rzy gazet). Upowszechniano zaś 815 tysięcy egzemplarzy tej prasy, w tym około 
105 tysięcy egzemplarzy gazet. 

Wśród czasopism sportowych dominowały pisma dotyczące jednej dyscypli­
ny sportowej lub zespołu dyscyplin pokrewnych. Najchętniej sięgano po pisma 
dotyczące piłki nożnej, narciarstwa, sportów wodnych i sporów motorowych49.

Charakteryzując prasę skierowaną do mężczyzn, wypada też zauważyć pi­
sma budowlane. Grupa ta jest wysoce zróżnicowana, obejmuje bowiem zarówno 
czasopisma popularne, takie jak „Murator”, jak i specjalistyczne periodyki typu 
„Architektura”. Ten typ prasy, którą można określić nawet mianem fachowej, 
zdominowało wydawnictwo Murator. W 2000 roku na ogólną liczbę około 30 
pism budowlanych wydawnictwo to dysponowało blisko 20 periodykami. Najbar­
dziej znany był miesięcznik „Murator” wychodzący w 2000 roku w nakładzie 
170 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzedawano 106 tysięcy. Ważną pozycję na 
rynku miał też „Majster” odnotowujący w tym samym roku nakład 135 tysięcy 
egzemplarzy i sprzedaż 70 tysięcy. 

W 2000 roku łączny nakład czasopism budowlanych deklarowany przez 
wydawców wynosił około 1,2 miliona egzemplarzy, z czego znaczną część upo­

47 Więcej na temat prasy motoryzacyjnej zob. „Press” 2000, nr 5; 2001, nr 5 i 2004, nr 3.
48 Zob. Raport Press, „Press” 2005, nr 5.
49 Raport Press, „Press” 2003, nr 4.



76 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

wszechniano bezpłatnie. W 2005 roku liczba tego typu tytułów wzrosła co praw­
da do 35, ale wielkość ich nakładów zmalała do około 800 tysięcy egzemplarzy 
(sprzedaż i bezpłatny kolportaż przekraczały zaś 500 tysięcy egzemplarzy). Naj­
większą popularnością cieszyły się: „Ładny Dom” wydawnictwa Agora (nakład 
83 tysiące egzemplarzy, sprzedaż 38 tysięcy), „Majster” (nakład 80 tysięcy eg­
zemplarzy, sprzedaż 37 tysięcy) oraz „Murator” (nakład 150 tysięcy egzempla­
rzy, sprzedaż 98 tysięcy)50.

Jak zatem mogliśmy się przekonać, prasa kierowana do mężczyzn jest wy­
soce zróżnicowana – odnajdziemy w tym segmencie zarówno ekskluzywne ma­
gazyny, jak i bezpłatne pisma ogłoszeniowe bądź prasę specjalistyczną. Nieza­
leżnie od tak szerokiego pojmowania tej prasy, trzeba zauważyć,  że mężczyźni 
sięgają po nią niezbyt chętnie. Szacunkowe nakłady interesującego nas czasopi­
śmiennictwa wynosiły w 2004 roku około 5­ 6 milionów egzemplarzy,  kupowa­
no i rozdawano zaś około 4 miliony egzemplarzy tego typu czasopism. Były to 
wskaźniki dwa ­ trzy razy niższe niż w przypadku prasy kobiecej.

TELEWIZYJNE TYGODNIKI REPERTUAROWE

Dynamiczny rozwój telewizji, a zarazem rosnące nią zainteresowanie spowo­
dowały pojawienie się nowej grupy czasopism niemal nieznanych w PRL – tele­
wizyjnych tygodników repertuarowych. Tego typu tytuły po raz pierwszy poja­
wiły się po II wojnie światowej. Wydawany w USA w latach siedemdziesiątych 
„TV Guide” osiągnął nakład około 20 mln egzemplarzy, we Francji w 1992 roku 
tygodniki repertuarowe miały jednorazowy nakład na poziomie 17 milionów eg­
zemplarzy, a w Niemczech w 1993 roku – 16 milionów 51. Nic więc dziwnego, że 
polskie edycje czerpały garściami z doświadczeń zagranicznych wydawców.

W czasach Polski Ludowej jedynym repertuarowym tygodnikiem telewizyj­
nym była „Antena”. Pismo to jako datę swego powstania podawało rok 1926. 
W połowie lat dziewięćdziesiątych, już po unowocześnieniu szaty graficznej, de­
klarowało nakład 200 tysięcy egzemplarzy. Wobec pojawienia się innych czaso­
pism repertuarowych zainteresowanie „Anteną” słabło. Licencję na wydawanie 
pisma w 2000 roku uzyskała spółka 4 Media (DW Wolne Słowo). Nie inwestowa­
ła ona jednak w tygodnik, którego sprzedaż w 2001 roku spadła do 80 tysięcy 
egzemplarzy. Po upadku Wolnego Słowa w listopadzie 2002 roku licencję na wy­
dawanie „Anteny” otrzymała spółka Aratus – wydawca tygodnika „Przegląd”. 
Pismo nie zostało jednak wznowione.

Segment telewizyjnych tygodników repertuarowych wzbudzał duże zaintere­
sowanie wydawców. Już 15 września 1989 roku pojawił się tygodnik „To & Owo” 
(Media Head Niemcy), który w 1995 roku deklarował półmilionowy nakład. Rze­
szowska Oficyna Wydawnicza „Press­ Media” w 1989 roku rozpoczęła edycję ty­
godnika „Program TV”, który – jak deklarował wydawca – miał nakład 300 
tysięcy egzemplarzy.

Kolejne samodzielne tygodniki repertuarowe uruchomiono w 1992 roku. 
Były to „Tele Tydzień” (Bauer, nakład 1,7 miliona egzemplarzy) oraz „Super TV” 

50 Szerzej o tej prasie zob. w miesięczniku „Press” 2000, nr 6; 2002, nr 1; 2004, nr 9 i 2005, nr 6.
51 R. Filas, Samodzielne tygodniki repertuarowe w Polsce i ich odbiorcy, „Zeszyty Prasoznawcze” 1994, 
       nr 3-4.



77Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

(Burda). „Super TV” firmowało wrocławskie Nowe Wydawnictwo Czasopism 
oraz niemiecki MTV Magazyn Verlag GmbH Co KG. W końcu 1992 roku uka­
zał się też bydgoski „Tygodnik Telewizyjny” wydawany przez Spółdzielnię Pracy 
Dziennikarzy i Wydawców.

W 1994 roku Bauer uruchomił tygodnik „Tele Kino”, który w 1995 roku zmie­
nił nazwę na „Tele Świat”; w 1995 roku częstochowska firma Technopol wraz 
z Fibak Marquard Press SA otworzyła „Teleramę”.

Inną grupą pism telewizyjnych były niesamodzielne tygodniki repertuarowe 
– wkładki do dzienników i czasopism regionalnych. Pierwsze tego typu pismo 
– „Tele Magazyn” – powstało w 1992 roku. Była to wkładka do 11 dzienników 
(m.in. „Dziennika Łódzkiego”, „Głosu Szczecińskiego”, „Trybuny Śląskiej”) wyda­
wana przez Deutscher Suplement Verlag GmbH (Bertelsmann). Tygodnik miał 
nakład 2 milionów egzemplarzy.

W 1993 roku pojawiły się „Nowy Tele Program”, „Super Tele” i „Tele”. „Nowy 
Tele Program” drukowano w nakładzie 1,1 miliona egzemplarzy i był on dołą­
czany do 15 pism wydawanych głównie przez koncern Orkla. W kwietniu 1996 
roku Orkla wspólnie z Nowym Wydawnictwem Czasopism z Wrocławia utworzy­
ły grupę czasopism telewizyjnych – „Super Tele”, „Tele Panoramę”, „Panoramę 
Telewizyjną” i „Telewizjer”. Pisma te miały jednorazowy nakład łączny 2,5 milio­
na egzemplarzy i były wkładkami do 19 dzienników wydawanych w 14 miastach 
Polski52.

„Super Tele” wydawała Burda w nakładzie 1,2 miliona egzemplarzy; był on 
dodatkiem do 11 dzienników regionalnych. Tygodnik „Tele” (niekiedy też jako 
„Pilot”) był własnością koncernu Passauer. Wydawano go w nakładzie 1,6 ­ 2,0 
milionów egzemplarzy z przeznaczeniem dla 7 dzienników. 

Kolejne przetasowania w tym segmencie pism zaszły w 1997 roku. Nie wda­
jąc się w szczegóły zachodzących zmian, zaprezentujemy sytuację z połowy tego 
roku. Bauer wydawał samodzielne tygodniki „Teletydzień” (1,7 miliona egzem­
plarzy) i „Teleświat” (1,1 miliona egzemplarzy), a Bertelsmann i Passauer „Tele­
magazyn” (2,2 miliona egzemplarzy). Nadto wychodziły „Imperium TV” (Misja, 
0,55 miliona egzemplarzy), „To & Owo” (0,6 miliona egzemplarzy), „Antena” (200 
tysięcy egzemplarzy), „TV SAT Magazyn” (120 tysięcy egzemplarzy), „Program 
TV” (Press Media, 300 tysięcy egzemplarzy), „Telerama” (Technopol, 150 tysięcy 
egzemplarzy) i „Kurier TV” („Kurier Polski”, 0,5 miliona egzemplarzy)53. Ukazy­
wały się ponadto wkładki do prasy codziennej – „Supertele” (Bauer, 1,1 miliona 
egzemplarzy, wkładka do 16 pism), „Panorama Telewizyjna” (Orkla, 0,5 miliona 
egzemplarzy, 5 pism), „Telewizjer” (Orkla, 200 tysięcy egzemplarzy, 2 pisma), 
„Telewidz” (Arathos, 200 tys. egzemplarzy,), „Teleprogram” (Arathos, 1,1 miliona 
egzemplarzy, 30 pism), „TV Pilot” (Bertelsmann/Passauer, 1,4 miliona egzempla­
rzy, 9 pism), „Telemagazyn” (Bertelsmann/Passauer, 2,2 miliona egzemplarzy, 
14 pism) i „Kurier TV” („Kurier Polski”, 0,5 miliona egzemplarzy, 17 pism).

Własne niesamodzielne dodatki telewizyjne miały praktycznie wszystkie pol­
skie codzienne gazety ogólnopolskie. Były to np. „Gazeta Telewizyjna” (dodatek 

52 „Press” 1996, nr 3.
53 W. Rawski, Co czyta telewidz, „Press” 1997, nr 4.



78 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

„Gazety Wyborczej”, nakład 730 tysięcy egzemplarzy), „Super Tele” (dodatek 
„Super Expressu”, nakład 760 tysięcy egzemplarzy) oraz „Tele Rzeczpospolita” 
(260 tysięcy egzemplarzy)54.

Na przełomie XX i XXI wieku dominującą pozycję wśród wydawców pism tele­
wizyjnych zdobył Bauer. Oprócz wspomnianych już dwóch pism, koncern wyda­
wał „Imperium TV” (od 1998 roku), „Świat Seriali” (od 2000 roku), „Super TV” 
(od 2001 roku), „To& Owo” (od 2002 roku), „Magazyn telewizyjny Kurier TV” (od 
2002 roku) i „Tele Max” (od 2002 roku). W 2005 roku Bauer był właścicielem 7 
pism telewizyjnych, które znajdowały 2,3 miliona nabywców.

Zaledwie jedno przedsięwzięcie koncernu okazało się nieudane. „TV Movie”, 
bo o nim tu mowa, był adresowany do bardziej wymagającego czytelnika, który 
miał nie tylko interesować się ramowymi programami różnych telewizji, ale też 
oczekiwał do pisma telewizyjnego treści publicystycznych – komentarzy, recen­
zji, sylwetek aktorów i reżyserów. „TV Movie” wychodziło w latach 1998–1999 
i nie zyskało zbyt dużej popularności.

W połowie lat 90. jednorazowy nakład prasy telewizyjnej (pism samoistnych 
i wkładek do dzienników) wynosił 10­ 11 milionów egzemplarzy. Według deklara­
cji wydawców, 50 procent tej liczby stanowiły wydawnictwa samodzielne.

W 2002 roku ogółem wychodziło szesnaście pism telewizyjnych (w tym osiem 
wkładek), które sprzedawano w liczbie około 9,1 miliona egzemplarzy. Dominują­
cą pozycję wśród pism samodzielnych posiadał Bauer dysponujący siedmioma 
pismami o sprzedaży sięgającej 3 milionów egzemplarzy. Cztery tytuły Passauer 
Neue Presse (Polskapresse) będące wkładkami do prasy lokalnej sprzedawano 
w liczbie ponad 2,7 miliona egzemplarzy, a „Teleprogram” Orkli Media (także 
będący wkładką) odnotował sprzedaż na poziomie 1,5 miliona egzemplarzy55.

Trzy lata później sytuacja na rynku nie uległa diametralnym zmianom. Choć 
liczba tytułów wzrosła do dwudziestu jeden (w tym dwa bezpłatne), to jednak 
sprzedaż interesującej nas prasy spadła do poziomu 6,2 miliona egzemplarzy. 
Nowością były bezpłatne przewodniki repertuarowe sygnowane przez duże skle­
py np, „Tele Leader” i „Tele Albert”.

Choć w 2006 roku pojawił się „Dziennik”, a zatem nakład interesujących nas 
pism wzrósł o około 0,4 miliona egzemplarzy, to wobec spadku zainteresowania 
prasą lokalną, sprzedaż przewodników repertuarowych nie wzrosła56.

Niezależnie od stopnia samodzielności i tego, kto był wydawcą, telewizyjne 
tygodniki repertuarowe szczegółowo informowały o programie radiowo­ telewizyj­
nym oraz ofercie telewizji satelitarnych. Tygodniki samodzielne oraz wkładki do 
„Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” znajdowały więcej miejsca dla krótkich 
komentarzy, zaleceń, a niekiedy recenzji wybranych propozycji programowych. 
W dodatkach do gazet było natomiast więcej reklam. W obu grupach publiko­
wano też materiały­ ciekawostki dotyczące mediów, artykuły poradnikowe oraz 
teksty i rubryki o charakterze rozrywkowym.

Kończąc nasze rozważania, podkreślmy raz jeszcze, że grupa czasopism wy­
sokonakładowych jest pojęciem umownym. O zakwalifikowaniu konkretnego 

54 Tamże.
55 Dane za: „Press” 2002, nr 11.
56 „Press” 2006, nr 11.



79Tomasz Mielczarek          Współczesne polskie czasopisma wysokonakładowe

tytułu do tej kategorii przesądza przede wszystkim jego wysoki nakład, a zatem 
znaczna rola, jaką odgrywa on na współczesnym polskim rynku prasowym. 

Z racji zamieszczania prostych treści, pisma te nie wymagają od czytelnika 
zbyt dużego intelektualnego wysiłku. Ich podstawowym celem jest dostarczanie 
rozrywki i zagospodarowywanie czasu wolnego.

Wydawanie takich czasopism zwykle przynosi znaczne materialne korzyści. 
Zyski czerpane są nie tylko ze sprzedaży egzemplarzowej, ale przede wszystkim 
z reklamy. 

Operując pojęciem prasy wysokonakładowej, trzeba pamiętać, że czasopisma 
te są jednym z przejawów kultury masowej. W związku z tym zwykle charakte­
ryzują się homogenizacją treści, barwną szatą graficzną (dlatego też niekiedy 
określa się je mianem „prasy tęczowej”) i w zasadzie są adresowane do nieogra­
niczonego (masowego) audytorium.

Badania czytelnictwa wskazują, że jej odbiorcy dzielą się według płci. Po­
dział ten nie występuje jedynie w wypadku telewizyjnych przewodników reper­
tuarowych.

SUMMARY

PRESENT POLISH MASS-CIRCULATION MAGAZINES

The article focuses on the group of so called mass-circulation magazines. 

Whether the magazines belongs to this group depends on its circulation, 

which is connected withthe significant role it has on the present Polish 

press market.

As the content of the magazines is rather simple, it does not require much 

intellectual effort on the part of the reader. The basic aim of these ma-

gazines is to provide entertainment and fill in readers’ free time. Publi-

shing mass-circulation magazines is usually highly lucrative. The profit 

is made not only on selling the magazine itself, but also or mainly on 

advertising.

Mass-circulation magazines are one of manifestations of mass culture. 

Due to this fact the content is varied, the typography is colorful (that is 

why the magazines are sometimes called “rainbow press”), and magazi-

nes are addressed to unlimited (mass) group of readers.

The research on readership shows that the readers of mass-circulation 

magazines can be divided according to their sex, which division is inva-

lid in case of TV programme magazines.

KEY WORDS: mass-circulation magazines, mass culture, leisure maga-
zinession, internet. 


