
81

UNIFORMIZACJA DZIENNIKÓW 

LOKALNYCH.
STUDIUM PRZYPADKU 

„GAZETY W CZĘSTOCHOWIE” 
(1991 – 2007)

Jolanta Dzierżyńska

STRESZCZENIE

Przedmiotem artykułu jest analiza funkcjonowania lokalnej mutacji 

„Gazety Wyborczej” – „Gazety w Częstochowie”. Autorka dochodzi 

do wniosku, że w przyszłości autonomia lokalnych oddziałów „Gazety 

Wyborczej” będzie maleć. Ostatnie lata ich funkcjonowania dowodzą 

bowiem, że decydująca o sukcesie czytelniczym gazety bliskość z lo-

kalnym środowiskiem i pomoc w kształtowaniu najbliższego otocze-

nia może być z powodzeniem inspirowana i organizowana centralnie. 

Przemawiają za tym również względy ekonomicznej racjonalności oraz 

postępująca globalizacja życia społecznego.

   Paradoksalnie więc, „Gazeta w Częstochowie”, która walnie przy-

czyniła się do wyeliminowania codziennej prasy lokalnej w regionie 

częstochowskim, może utrzymywać swoją dominującą pozycję na lo-

kalnym rynku prasy, podążając w kierunku coraz bardziej uniwersal-

nej i zunifikowanej wkładki regionalnej do „Gazety Wyborczej”.

SŁOWA KLUCZOWE: prasa lokalna, „Gazeta Wyborcza”, uniformi-
zacja prasy.

Nawet powierzchowna analiza zawartości współczesnych polskich dzienni­
ków lokalnych skłania do wniosku, że tracą one oryginalny charakter. Stop­
niowo ujednolica się ich szata graficzna, uniformizują formy kontaktów z czy­
telnikami i akcje promocyjne, a nade wszystko upodabnia się upowszechniana 
treść. Tendencje te zyskały na ostrości w ostatnich latach, a u ich podstaw le­
gły przede wszystkim czynniki ekonomiczne. Uniformizacja umożliwia bowiem 
maksymalne wykorzystanie kadr dziennikarskich, pracowników odpowiedzial­
nych za reklamę i kolportaż oraz informatyków, obniża koszty druku i kolporta­
żu itp. 



82 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

1 Niekwestionowaną pozycję lidera na rynku czytelniczym „Gazeta Wyborcza” osiągnęła jedynie 
       w województwie mazowieckim i dolnośląskim. W pozostałych regionach zajmuje ona 2-4 miejsce, 
       ustępując „starym”, istniejącym przed rokiem 1989, tytułom. Należy jednak pamiętać, że palmę 
       pierwszeństwa dzierży dodatkowo w kilku miastach będących siedzibą lokalnych oddziałów redakcji.
       Podobnie wygląda sprawa z podziałem „tortu reklamowego”. Wydania lokalne są znacznym źródłem 
       przychodów z reklam (około 20 proc. wpływów w ogólnym bilansie Agory S.A., tj. kwota 200 mln zł 
       pochodzi z wpływów reklamowych w 15 oddziałach „Gazety Wyborczej”), ale nie we wszystkich 
      oddziałach lokalnych – mimo kilkunastu lat działalności – udało się odebrać reklamodawców „starym” 
      tytułom lokalnym.
2    Szerzej o „Życiu Częstochowy” pisałam w poprzednim numerze „Rocznika”. Na częstochowskim rynku 
      prasowym istniały również mutacje gazet śląskich: „Trybuny Śląskiej” i „Dziennika Zachodniego”, ale
      kolumny częstochowskie zamieszczały one 3-4 razy w tygodniu i przez sam fakt, że nie zawierały 
      w tytule nazwy regionu częstochowskiego, nie były traktowane jak gazety lokalne.
3   2 lipca 1990 r. ukazał się pierwszy numer „Dziennika Częstochowskiego 24 godziny” – mutacji „Gazety
     Kieleckiej”. 8 maja 1991 r. rozpoczęła działalność mutacja „Gazety Wyborczej” – „Gazeta w Częstochowie”, 
     a 28 sierpnia 1991 r. rozpoczęto wydawanie dziennika „Częstochowskie A-Z”. 

Zjawiska te postaramy się zaprezentować na przykładzie wydawanej od 1991 
r. „Gazety w Częstochowie” – lokalnego dodatku „Gazety Wyborczej”. Nim jednak 
przejdziemy do szczegółowej analizy dziejów tego pisma, zauważmy, że wysoka 
pozycja „Gazety Wyborczej” na rynku prasowym, a przede wszystkim jej domi­
nacja na rynku reklamy, to wynik unikalnej strategii wydawniczej. „Gazeta Wy­
borcza” nie tylko umiejętnie łączy tematykę krajową i lokalną w ofercie czytel­
niczej, ale też różnicuje ceny ogłoszeń i sposób traktowania ogłoszeniodawców 
w krajowym i lokalnych wydaniach gazety. Takie podejście sprawiło, że w skali 
ogólnopolskiej „Gazeta Wyborcza” zyskała uznanie czytelników i odniosła suk­
ces finansowy, nie zawsze zajmując pozycję lidera na rynkach lokalnych1.

Jednym z nielicznych regionów zmonopolizowanych przez „Gazetę Wyborczą” 
jest Częstochowa. Sytuacja ta wydaje się dość zaskakująca, bowiem w mieście 
tym po II wojnie światowej ukazywał się lokalny dziennik „Życie Częstochowy”. 
Tytuł ten był mocno zakorzeniony w świadomości społecznej, cieszył się dużą 
popularnością wśród czytelników i ogłoszeniodawców, a jego pozycja w 1989 r. 
wydawała się całkowicie niezagrożona2.

Złamanie monopolu „Życia Częstochowy” nastąpiło w początkach lat 90. 
wraz z pojawieniem się nowych dzienników na lokalnym rynku prasowym3. 
Chociaż wszystkie ówczesne inicjatywy wydawnicze były przyjmowane przez 
częstochowian życzliwie, żadnej z nowych gazet nie udało się na dłużej zagościć 
na lokalnym rynku prasowym. Jedynym wyjątkiem okazała się „Gazeta w Czę­
stochowie”. 

Nim jednak uruchomiono „Gazetę w Częstochowie” 22 maja 1989 r., rozpo­
czął się kolportaż „Gazety Wyborczej”. W owym czasie kupowanie tego dzienni­
ka miało charakter swoistej manifestacji politycznej, dlatego też nie może dziwić 
fakt, że w pierwszym roku swej edycji „Gazeta Wyborcza” znajdowała w Często­
chowie ok. 4 tys. nabywców. Był to zapewne jeden z istotnych czynników, który 
skłonił Agorę do uruchomienia lokalnej mutacji.

Częstochowski dodatek „Gazety Wyborczej” rozpoczął swą działalność jako 
gazeta reklamowa. Od 22 lutego 1991 roku z winietą „Gazeta w Częstochowie” 
ukazywały się – najpierw raz w tygodniu (w piątek), a po dwóch miesiącach dwa 
razy w tygodniu (środa i piątek) – cztery kolumny ogłoszeń wzbogacane o „Infor­
mator Miejski” – zawierający telefony alarmowe, informacje o dyżurach aptek 



83Jolanta Dzierżyńska                          Uniformizacja dzienników lokalnych...

i szpitali, repertuar kin, kalendarz imprez sportowych oraz program Telewizji 
Katowice. Znamiona gazety informacyjnej pismo zyskało dopiero od numeru 
15. z 8 maja 1991 r. Opublikowano w nim pierwsze teksty dziennikarskie, a w 
stopce ujawniono nazwiska osób redagujących gazetę. W czterowierszowym tek­
ście odredakcyjnym zespół wyraził nadzieję, że czytelnik znajdzie w dodatku 
interesujące go tematy dotyczące miasta, województwa i regionu. Deklarowano: 
„Będziemy starali się być obiektywni i wiarygodni. Nie będziemy pobłażliwi. Do­
trzemy do spraw drażliwych i kontrowersyjnych”4.

W pierwszych numerach gazety widoczny był brak layoutu, nieumiejętne ła­
manie kolumn, liczne błędy składu, zmieniający się z wydania na wydanie krój 
czcionek. Niemniej jednak debiutujący w pracy dziennikarskiej zespół miał swo­
je atuty: pisano w świeżym, wręcz „drapieżnym” stylu, podejmowana tematyka 
była zróżnicowana, nagłówki chwytliwe, a zdjęcia dynamiczne.

Inicjator powstania „Gazety w Częstochowie” i pierwszy szef oddziału „Ga­
zety Wyborczej” w Częstochowie – Mariusz Herman – tak wspominał począt­
ki swej działalności: „Wziąłem sobie chłopaków, takich, którzy studiowali, ro­
bili gazetki uczelniane. Stworzyliśmy zespół. Ruszyliśmy. Gazeta zaczęła iść 
do przodu. W ciągu roku nakład Wyborczej wzrósł dziesięciokrotnie. Mówiono: 
spójrzcie na tego gościa, młody, dynamiczny, patrzcie, jak on to robi” 5.

Chociaż w stwierdzeniach tych było sporo autopromocji i przesady (chociaż­
by dotyczącej sprzedaży), „Gazeta w Częstochowie” wiele zawdzięczała mene­
dżerskim talentom swego pierwszego szefa. Odniosła przede wszystkim sukces 
na rynku reklamowym. M. Herman zorganizował pierwsze w mieście profesjo­
nalne Biuro Ogłoszeń i Reklamy prowadzące aktywną sprzedaż i zatrudniające 
etatowych przedstawicieli handlowych. Gazeta oferowała niekonwencjonalne 
– jak na tamte czasy – metody działań reklamowych: zlecenia przyjmowano 
w siedzibie klienta, proponowano indywidualne opracowanie graficzne reklam, 
stosowano system upustów i bonifikat oraz konkursy z nagrodami dla ogłosze­
niodawców. Prowadzono również agresywną autopromocję 6.

Znacznie mniejsze umiejętności redakcyjne M. Hermana sprawiły, że przez 
pierwszy rok swojej działalności „Gazeta w Częstochowie” bardziej przypomina­
ła wydawnictwo reklamowe niż dziennik informacyjny. Chociaż rozbudowano 
zespół dziennikarski i zatrudniono redaktora technicznego, a od września 1991 
r. zwiększono do sześciu ilość wydań w tygodniu, to lokalna „Wyborcza” nadal 
ustępowała pod względem informacyjnym innym gazetom lokalnym. W wyda­
niach codziennych 4­ kolumnowa gazeta rzadko kiedy miała więcej niż 1,5 ko­
lumny tekstu. Na pierwszej kolumnie zamieszczała krótkie informacje z miasta 
i regionu, na ostatniej – kronikę sportową oraz informator. 8 ­ kolumnowe wyda­

4   Pismo redagowało kolegium w składzie: Mariusz Herman (red. nacz.), Jerzy Łuszczek, Artur Nowakowski, 
     Janusz Pawlikowski. Autorami tekstów dziennikarskich byli m.in. Artur Witoszek, Tomasz Zaborowicz, 
     Piotr Toborek (sport), Tomasz Stemplewski, Tadeusz Piersiak, Leszek Pilichowski (foto).
5   Wywiad z Mariuszem Hermanem, „Jestem ofiarą Agory”, „Trybuna”, nr 70, 24.03.2003.
6   Elementem swoistej wojny z innymi tytułami, zwłaszcza z najpoważniejszym konkurentem na rynku 
     „Życiem Częstochowy”, było porównywanie cen ogłoszeń na rynku lokalnym oraz wyników sprzedaży 
     egzemplarzowej gazet, z których wynikało, że „Gazeta w Częstochowie” dysponując niższym nakładem,
     ma więcej czytelników. Sobotnio-niedzielny nakład „Gazety w Częstochowie” wynosił 16 tys. egz., 
     a sprzedaż 15,2 tys., „Życia Częstochowy” odpowiednio: 18 tys. egz. i 12 tys. egz. Por. „Gazeta sprzedaje 
     się najlepiej”, „Gazeta w Częstochowie” (GwC), nr 47, 29.07.1991.



84 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

nie sobotnio­ niedzielne wzbogacały dodatkowo teksty publicystyczne o tematy­
ce historycznej bądź kulturalnej, w tym recenzje teatralne i filmowe.

Sytuacja ta zmieniła się od okolicznościowego – 50. numeru gazety z 29 lute­
go 1992 r. M. Hermana odsunięto od obowiązków redakcyjnych,  na stanowisko 
redaktora naczelnego powołany został Janusz Janiec. W lokalnym dodatku wy­
odrębniono działy: miasto, region i sport, a w redakcyjnej strukturze pojawiła 
się funkcja sekretarza i redaktora prowadzącego. Efektem tych zmian była roz­
budowa części redakcyjnej gazety, solidny serwis miejski, większa liczba infor­
macji z regionu, lepiej redagowana kolumna sportowa. 

Konflikty personalne i kompetencyjne spowodowały, że z końcem maja 1992 
r. z gazety odszedł M. Herman7. Funkcję redaktora naczelnego i szefa oddziału 
pełnił J. Janiec. Jego zastępcą ds. reklamy została Barbara Górecka.

Od 21 września 1992 r. gazeta zwiększyła objętość do 8 kolumn i wydawana 
była w osobnym grzbiecie. Dynamiczny rozwój dziennika potwierdziło zwiększe­
nie nakładu w wydaniach codziennych z 11 do 14 tys. egzemplarzy, a w sobot­
nio­ niedzielnych z 16 do 22 tys. egz. Coraz częściej objętość gazety rosła do 16 
kolumn. Zamieszczano sporo publicystyki, ciekawe reportaże, wprowadzono 
nowe kolumny o charakterze poradnikowo­ reklamowym (motoryzacja, kultura, 
handel, komputery, dom itp.), które z czasem przerodziły się w wielostronicowe 
dodatki reklamowo­ informacyjne8.

Aktywne działania pracowników działu reklamy oraz nowe formy pozyski­
wania ogłoszeń drobnych9 sprawiły, że „Gazeta w Częstochowie” zamieściła ich 
w 1993 roku prawie 102 tys. Zdystansowano tym samym lokalnych konkuren­
tów. „Dziennik Częstochowski 24 godziny” zamieścił bowiem w całym 1993 
roku niespełna 6 tys. ogłoszeń drobnych, a „Życie Częstochowy” – około 4 tys.

Choć presja konkurentów była coraz mniejsza, marketingowa ofensywa „Ga­
zety w Częstochowie” nie została powstrzymana10. Przeglądając archiwalne nu­
mery z pierwszej połowy lat 90., można odnieść wrażenie, że toczył się bój o po­
zyskanie każdego, nawet pojedynczego czytelnika. Redakcja zainicjowała akcję 
„Ślub z Gazetą”, publikując zdjęcia nowożeńców. Zamieszczano kupony upraw­
niające do zniżek w lokalnych sklepach i punktach usługowych. Organizowano 
konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Starano się informować o wszystkim, co 
mogło interesować mieszkańców Częstochowy i regionu, a zarazem zacieśniać 
kontakty z czytelnikami, chociażby poprzez publikowanie ich uwag i wypowie­
dzi w rubryce „Wasz telefon”.

7 We wspomnianym wywiadzie dla „Trybuny” M. Herman utrzymywał, że został zmuszony do odejścia 
z powodu buntu dziennikarzy. Mówił: „W historii Wyborczej były dwa bunty – oba u mnie. Po drugim (...) 
zmuszono mnie do odejścia, dając świetną opinię i półroczną odprawę”. „Jestem ofiarą Agory”, „Trybuna”, 
nr 70, 24.03.2003.

8 Zespół redakcyjny powiększył się o nowych dziennikarzy, m.in.: Tomasza Haładyja, Ireneusza 
      Leśnikowskiego, Janusza Wróbla, Beatę Strąk, Tomasza Kucharskiego, Barbarę Chybalską.

9 Gazeta publikowała na swoich łamach kupony umożliwiające zamieszczenie bezpłatnych ogłoszeń 
z życzeniami z okazji rozmaitych świąt, np. Dnia Babci, Dnia Zakochanych, rozwijała sieć biur ogłoszeń 
w całym regionie. Dzięki zawarciu stosownych porozumień zlecenia na reklamę można było składać nawet 
w urzędach pocztowych.

10 „Częstochowskie A-Z” okazało się efemerydą i po 4 miesiącach edycji zostało zlikwidowane. Kłopoty 
finansowe, a w konsekwencji częste zmiany wydawców „Dziennika Częstochowskiego 24 godziny”         
sprawiły, że gazeta ta traciła czytelników. Problemy przeżywało również „Życie Częstochowy”. Zmiana         
wydawcy, która zaowocowała zmianą formuły i politycznego statusu gazety, a następnie niefortunnie         
prowadzona polityka redakcyjna i wydawnicza doprowadziły do załamania sprzedaży tego dziennika.



85Jolanta Dzierżyńska                          Uniformizacja dzienników lokalnych...

Ta polityka przynosiła wymierne rezultaty. Wzrosła sprzedaż gazety i jej pre­
stiż. Czytelnicy żywo reagowali na teksty zamieszczane w dzienniku i coraz czę­
ściej nabierali przeświadczenia, że interwencja „Gazety” może pomóc w rozwią­
zaniu ich problemów, zwłaszcza w starciu z urzędnikami czy w obliczu jawnej 
niesprawiedliwości społecznej.

O pozytywnym odbiorze publikowanych treści świadczą między innymi wy­
niki pierwszej ankiety czytelniczej przeprowadzonej z okazji 1000. wydania ga­
zety. Chociaż odpowiedzi uzyskano zaledwie od 85 osób, to wydaje się jednak, 
że w miarę precyzyjnie przedstawiły one odczucia czytelników. Respondenci 
docenili nie tylko walory dziennikarskie gazety (obiektywizm i szybkość infor­
macji, styl pisania), ale przede wszystkim jej „obywatelskie” zaangażowanie 
(organizację wielu społecznych akcji, a także użytecznych z punktu widzenia 
mieszkańców miasta inicjatyw)11.

Znaczna liczba czytelników i wysokie wpływy z reklam spowodowały, że „Ga­
zeta w Częstochowie” urosła do miana instytucji miejskiej. Żadna duża impre­
za nie odbywała się bez jej udziału i patronatu prasowego. Elastyczna polityka 
wydawnicza sprawiała, że z okazji ważnych wydarzeń „Gazeta w Częstochowie” 
wydawała specjalne, wysokonakładowe dodatki. Zdarzało się, że majoryzowano 
wręcz niektóre wydarzenia, zbijając na nich większy kapitał niż sami organiza­
torzy12.

Rozliczne funkcje, które przejęła na siebie gazeta, sprawiły, że gwałtownie 
rozrósł się zespół pracowników oddziału częstochowskiego „Gazety Wyborczej”. 
W 1994 r. zatrudniano w nim 49 osób, w tym 17 dziennikarzy, 2 fotoreporte­
rów, 2 korektorów, 5 pracowników składu komputerowego, 13 –  działu reklam 
i ogłoszeń, 5 – księgowości, a także 2 osoby odpowiedzialne za promocję, jedną 
za kolportaż, jednego kierowcę i dwie sprzątaczki. Takim zespołem dziennikar­
skim oraz zapleczem technicznym nie mogła poszczycić się żadna inna gazeta 
w Częstochowie. Nie miały one też tak licznych czytelników i wysokich wpływów 
z reklam. Z wyliczeń gazety wynikało, że w 1994 r. należało do niej aż 87 proc. 
rynku ogłoszeń drobnych. Konkurencyjne cztery dzienniki lokalne musiały się 
podzielić pozostałymi 13 procentami.

W kolejnych latach monopol „Gazety w Częstochowie” wydawał się być nie­
zachwiany, chociaż sytuacja na lokalnym rynku prasowym ulegała pewnym 
zmianom. 31 maja 1995 r. zlikwidowano „Dziennik Częstochowski 24 godziny”, 
a wydawcy innych lokalnych dzienników–Życia Częstochowy”, „Dziennika Za­
chodniego” i „Trybuny Śląskiej” podjęli działania sanacyjne mające na celu 
zwiększenie konkurencyjności tych gazet13.

11 Por. „Spisaliśmy się”, GwC nr 1000, 10.10.1994.
12  Za przykład służyć tu może swoiste zawłaszczenie „Pokazu ogni sztucznych” – imprezy organizowanej 
        cyklicznie w Olsztynie pod Częstochową. Zaangażowanie promocyjne gazety, w tym jej wydania 
        krajowego, sprawiło, że większość uczestników pokazów była przekonana, że imprezę organizuje 
        właśnie „Gazeta Wyborcza”. Kontrowersje – w postaci sprzeciwu Jasnej Góry – wywołały również dodatki 
       „Gazety w Częstochowie” pt. „Gazeta dla Pielgrzymów” wydawane z okazji Święta Matki 
       Boskiej Częstochowskiej. Przed posądzeniami o komercyjne wykorzystywanie tego kościelnego 
       święta i towarzyszącego mu szczytu pielgrzymkowego gazeta broniła się „chęcią służenia czytelnikom”. 
       Por. „Po to ją robimy”, GwC nr 189 (1546), 10-11.08.1996.
13 Po zmianie wydawcy, od lutego 1997 r. „Życie Częstochowy” zaczęło się ukazywać jako samodzielny 
      dziennik w całości redagowany w Częstochowie. Zwiększono również liczbę lokalnych informacji 
      w „Trybunie Śląskiej” i „Dzienniku Zachodnim”. 



86 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

Nie miało to jednak większego wpływu na politykę redakcyjną i marketingo­
wą „Gazety w Częstochowie”. Z biegiem czasu coraz bardziej widocznym było, że 
wszelkie zmiany (np. lifting makiety, pierwsze próby wprowadzenia koloru czy 
wyodrębnienie z gazety dodatku reklamowego „Supermarket”) wynikały z ogól­
nej strategii rozwoju „Gazety Wyborczej”, a nie sytuacji na rynku lokalnym. Bar­
dziej wnikliwy, a właściwie mobilny i znający inne mutacje „Gazety Wyborczej” 
czytelnik łatwo mógł dostrzec, że „Gazeta w Częstochowie” stanowiła ich wier­
ną kopię. Publikowała lokalne wersje tych samych tekstów, prowadziła bliźnia­
cze akcje czytelnicze (np. znaną w całym kraju kampanię społeczną „Rodzić po 
ludzku”), opierała się na sprawdzonych gdzie indziej sposobach pozyskiwania 
reklamodawców. Chociaż zmienił się zastępca szefa oddziału ds. reklamy (w lu­
tym 1997 r. Barbarę Górecką zastąpiła na tym miejscu Wanda Bajor) i redaktor 
naczelny (od 1 września 1997 r. funkcję tę pełniła Barbara Chybalska), nie mia­
ło to wpływu na zawartość pisma i ilość publikowanych ogłoszeń. 

Nadal dużo miejsca zajmowały teksty użyteczne z punktu widzenia czytel­
ników. Publikowano rankingi szkół różnego szczebla i porady dla przyszłych 
uczniów i studentów (poradnik gimnazjalisty, maturzysty itp.). Zachęcano 
czytelników do zgłaszania przypadków niechlujstwa i bałaganiarstwa („zgłoś, 
gdzie jest brudno – będziemy interweniować”). Reprezentowano opinię publicz­
ną w kwestiach zmian komunikacyjnych czy planowanych inwestycjach dro­
gowych. Redakcja organizowała cieszące się sporym oddźwiękiem różnorodne 
akcje społeczne. Jedną z nich był np. „Dzień Judymów”, który umożliwiał sko­
rzystanie z bezpłatnych porad lekarskich. Redakcja inicjowała liczne plebiscy­
ty: na najlepszego nauczyciela (przyznając tytuły: „kumpel”, „mistrz”, „piła”), 
największe wydarzenie kulturalne i twórcę roku, najładniejszy i najbrzydszy bu­
dynek („Piękna i Bestia”) itp. Nie zaniechała też autopromocji, przypominając 
czytelnikom i ogłoszeniodawcom o swojej dominującej pozycji na rynku prasy 
lokalnej14.

Abstrahując od braku oryginalności, nie można jednak odmówić dziennika­
rzom „Gazety w Częstochowie” wnikliwości i umiejętności warsztatowych, wy­
kazywanych przy śledzeniu codziennego życia społecznego. Gazeta odnotowała 
wszystkie najważniejsze wydarzenia w mieście i regionie. Bacznie przyglądała 
się poczynaniom władz samorządowych i wszelkich instytucji komunalnych. 
Kontrolowała pracę reprezentantów województwa częstochowskiego w parlamen­
cie. Organizowała opinię publiczną do walki w obronie tego województwa, które­
go istnienia nie przewidziano w projekcie zmian administracyjnych kraju15.

Niewątpliwą zaletą „Gazety w Częstochowie”, przysparzającą jej zaufania 
wśród czytelników, były wysokie standardy pracy dziennikarskiej oraz przejrzy­
stość polityki redakcyjnej i reklamowej. Zasady prezentowania pełnej i rzetelnej 
informacji oraz precyzyjnego oddzielenia treści reklamowych od informacyjnych 

14 Według danych Działu Analiz Marketingowych „Gazety w Częstochowie” dziennik ten opanował 
       całkowicie rynek reklamy branży motoryzacyjnej. Od stycznia do sierpnia 1997 r. 83,5% ogłoszeń 
       drobnych w tym segmencie oraz 62% reklam zamieszczono właśnie w częstochowskim dodatku 
       „Gazety Wyborczej”. GwC nr 12 (1878) z 15.01.1998. Niektóre akcje promocyjne pozwoliły gazecie 
       osiągnąć rekordowe wyniki sprzedaży, np.: publikacja testów egzaminacyjnych do szkół 
       średnich – 16 tys. sprzedanych egzemplarzy, walentynkowych serdeczności – ponad 20 tys., 
       „Urodziliśmy się dzisiaj, 8 lat temu”, GwC nr 106 (2375) z 8-9.05.1999. 
15 „Dobro ojczyzny i interes regionu”, GwC nr 16 (1982) z 20.01.1998; „Nadzieja w 12+”, tamże, nr 29(1995) 
        z 4.02.1998; „Brylant w kieleckiej oprawie”, tamże, nr 31 (1997) z 6.02.1998 i in.



87Jolanta Dzierżyńska                          Uniformizacja dzienników lokalnych...

(wypracowane w „Gazecie Wyborczej” oraz ujęte w wewnątrzredakcyjnym doku­
mencie „Karta Gazety Wyborczej”) były w lokalnym dodatku w zasadzie prze­
strzegane. Dziennikarze „Gazety w Częstochowie” nie stosowali kryptoreklamy, 
starali się być obiektywni, swoje informacje opierali na wielu źródłach i oddziela­
li fakty od komentarzy. Unikali zwłaszcza zarzutu dyspozycyjności wobec repre­
zentantów lokalnej władzy16. Było to o tyle łatwe, że lokalnym działaczom Unii 
Demokratycznej, a następnie Unii Wolności nigdy nie udało się zdobyć realnych 
wpływów we władzach miasta i regionu częstochowskiego. Występując z kryty­
ką – zwłaszcza lewicowego Zarządu Miasta – dziennikarze „Gazety w Częstocho­
wie” często udzielali głosu przedstawicielom opozycyjnej Unii Wolności17.

Programowy krytycyzm gazety w stosunku do władz miasta, niezależnie od 
ich proweniencji politycznej sprawił, że postrzegana była ona jako niezależne 
i obiektywne medium18. Wiarygodności dodawał jej też profesjonalizm dzienni­
karzy. W historii prezentowanego pisma rzadko kiedy musiano prostować ewi­
dentnie nieprawdziwe informacje, co nie znaczy, że zamieszczane w nim teksty 
nie budziły polemik czy wręcz agresywnych ataków. Tym niemniej gazeta nigdy 
nie przekroczyła granic dozwolonej krytyki mogącej narazić ją na przegraną 
w procesie sądowym19.

W końcu lat 90. codzienne wydanie „Gazety w Częstochowie” liczyło od 12 
do 16 kolumn. Informacje bieżące z miasta i regionu zajmowały zazwyczaj trzy 
pierwsze kolumny. Kolejne siedem lub dziewięć stron to ogłoszenia i reklamy. Na 
kolumnie 13. zamieszczany był „Informator miejski”, a na 14. aktualny program 
telewizyjny. Ostatnie dwie kolumny poświęcone były wydarzeniom sportowym 
oraz większym formom publicystycznym lub fotoreportażom. 

Niekorzystny stosunek liczby kolumn informacyjnych i ogłoszeniowych w lo­
kalnej mutacji zmienił się wraz z wyodrębnieniem dodatku ogłoszeniowego „Su­
permarket”. Od września 1999 r. „Gazeta w Częstochowie” zmniejszyła wpraw­
dzie objętość do ośmiu kolumn, ale poprawiła swe proporcje. Większość ogło­
szeń drobnych oraz wymiarowych przeniesionych zostało do „Supermarketu”. 
Zamieszczano tam również informacje rynkowe, handlowe i porady konsumenc­
kie. W wydaniach codziennych „Gazety w Częstochowie” dominowały wiadomo­
ści lokalne. Dziennikarze starali się ponadto, aby informacje o lokalnym ryn­
ku pracy, rynku nieruchomości czy miejscowych problemach motoryzacyjnych 
obecne były w stałych dodatkach branżowych. Dodatki „Dom”, „Auto ­ moto”, 

16 Redaktor naczelna ujęła to wprost: „Dobra gazeta – za jaką się bez fałszywej skromności mamy – musi 
       pozostawać poza politycznymi układami, nie wiązać się ani oficjalnie, ani towarzysko z ludźmi władzy czy 
       politykami.”, „Urodziliśmy się dzisiaj, 8 lat temu”, GwC nr 106 (2375) z 8-9.05.1999. 
17 Stracone lata? – wywiad z posłem UW Jerzym Zającem, GwC nr 264 (2814), 13.11.2000, „Twierdza 
       interesów”,  GwC nr 265 (2815), 14.11.2000, „Bez-wład”, GwC nr 17 (2870), 20-21.01.2001, 
      „Znów mordują”, GwC nr 21(2874), 25.01.2001.
18 Nie oznacza to, że w „Gazecie w Częstochowie” nie zdarzały się przypadki manipulacji 
       informacją oraz przykłady personalnej sympatii lub antypatii do przedstawicieli władzy w mieście, 
       powodowane bądź to poglądami politycznymi poszczególnych dziennikarzy, bądź to „linią programową”
       gazety. Por. „Troska pani poseł” GwC 29.08.2005; „Senat czy sąd”, tamże 22.09.2005. Szczególnie 
       ostro i jednoznacznie „Gazeta w Częstochowie” zaangażowała się też w kampanię samorządową 
      w 2006 r. Por.: „Badanie prezydenta”, GwC 8.04.2006; „Plusy i minusy prezydenta”, tamże 25.09.2006; 
      „Ekipa Tadeusza Wrony”, tamże 2.10.2006.
19 Większość sprostowań w gazecie dotyczyła pomyłek wynikających z nieuwagi lub zaniedbań dziennikarzy, 
      a nie z ich złej woli i podania informacji niesprawdzonych lub z gruntu fałszywych. Por. „Sprostujmy to 
      jeszcze raz”, GwC 10.02.1998.



88 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

„Turystyka” czy „Praca” straciły jednak  wkrótce swój lokalny charakter. Zała­
manie rynku reklamy, konieczność reorganizacji całej spółki Agora, a zwłasz­
cza redukcje zatrudnienia w „Gazecie Wyborczej” sprawiły, że dodatki te były 
redagowane centralnie. Lokalne pozostały w nich tylko ogłoszenia.

Świętująca w 1999 r. wydanie 2000. numeru „Gazeta w Częstochowie” – osią­
gnęła apogeum swojego rozwoju. W owym czasie regionalna redakcja zatrudnia­
ła – nie licząc rzeszy nieetatowych współpracowników – 52 osoby20. Siedzibę 
redakcji przeniesiono w Aleje Najświętszej Maryi Panny, do reprezentacyjnego lo­
kalu w centrum miasta. Na lokalnych kolumnach redakcyjnych i reklamowych 
na stałe zagościł kolor. Dziennik opanował ponad 50 proc. rynku reklamy w ca­
łym województwie częstochowskim, daleko w tyle pozostawiając nie tylko kon­
kurenta na miejskim rynku ogłoszeniowym – „Życie Częstochowy”, ale i silne 
w regionie mutacje gazet śląskich – „Dziennik Zachodni w Częstochowie” oraz 
częstochowskie wydanie „Trybuny Śląskiej”. W niektórych segmentach, zwłasz­
cza na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych i nieruchomości, „Gazeta” zawłaszcza­
ła ponad 90 proc. wpływów ogłoszeniowych. Dominowała również we wskaźni­
kach sprzedaży egzemplarzowej oraz czytelnictwa21.

Wzrostowi czytelnictwa sprzyjał gorący politycznie i obfitujący w wydarzenia 
okres w życiu mieszkańców regionu częstochowskiego: utrata statusu wojewódz­
kiego, reformy służby zdrowia i oświaty, wybory samorządowe. Gazeta pomaga­
ła mieszkańcom znaleźć się w nowej rzeczywistości społeczno­ administracyjnej, 
radziła, jak leczyć się w nowym systemie kas chorych, oswajała uczniów i na­
uczycieli z nową organizacją systemu kształcenia22.

Likwidacja województwa częstochowskiego miała wpływ na osłabienie pozycji 
tutejszych mediów lokalnych. Zgodnie z koncepcją integracji ziemi częstochow­
skiej z resztą województwa śląskiego, likwidacji uległa na przykład odrębna 
audycja lokalna redakcji częstochowskiej Radia Katowice23. Częstym zmianom 
podlega pora emisji i częstotliwość ukazywania się regionalnej audycji „Z kru­
kiem w herbie” na antenie TV Katowice, co miało wpływ na spadek jej oglądal­
ności. Wprawdzie bez związku z reformą administracyjną, ale z powodu zmian 
wydawców sukcesywnie pogarszała się pozycja „Życia Częstochowy”.

W tym czasie Agora trafiła na giełdę papierów wartościowych, a zatem po­
zyskała znaczne środki m.in. na rozwój „Gazety Wyborczej”. Coraz częściej do 
wydań codziennych gazety dołączane były specjalne dodatki: płyty, plakaty, 
przewodniki i mapy. Od połowy września 2000 r. gazeta wzbogaciła się o cotygo­

20 Pracownicy oddziału to: 3-osobowy sekretariat redakcji, 16 dziennikarzy, 2 korektorów, 
       2 fotoreporterów, 6 pracowników składu komputerowego, 4 osoby w dziale księgowości, 8 – biuro 
      ogłoszeń, 6 – dział reklamy, 1 – promocja, 1– analiza rynku, 1 – kolportaż oraz kierowca i dwie sprzątaczki.
21 Z danych zawartych w „Prospekcie emisyjnym Agora S.A.” wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 
       1998 r. „Gazeta w Częstochowie” osiągnęła przychody z ogłoszeń na poziomie 2 mln 783 tys. zł, 
       podczas gdy dzienniki należące do Passauer Neue Presse – 713 tys. zł, a pozostałe tytuły 
       lokalne – 515 tys. zł. W tym czasie średnia sprzedaż „Gazety w Częstochowie” kształtowała się na 
       poziomie 14,5 tys. egz., a częstochowskich wydań „Dziennika Zachodniego” i „Trybuny Śląskiej” – 
       12 tys. egz.22 Por. np.: „Tak nam dobrze...”, GwC nr 45(2621) z 23.02.2000; „Niemaskowany kłopot”,

tamże nr 60(2636) z 11-12 03.2000, „Co i gdzie po reformie” tamże nr 302(2268) z 28.12.1998; cykl 
artykułów „Gdzie leczyć się za darmo”– wydania „Gazety w Częstochowie” z lutego 2000

22 Por. np.: „Tak nam dobrze...”, GwC nr 45 (2621) z 23.02.2000; „Niemaskowany kłopot”, tamże nr 60 (2636) 
       z 11-12. 03. 2000, „Co i gdzie po reformie”, tamże nr 302 (2268) z 28.12.1998; cykl artykułów 
       „Gdzie leczyć się za darmo”– wydania „Gazety w Częstochowie” z lutego 2000.
23 W kwietniu 1999 r. częstochowian pozbawiono 2-godzinnej audycji

„Nad Wartą posłuchać warto”, a w grudniu 1999 r. zlikwidowano kilkunastominutowe samodzielne 
programy informacyjne o Częstochowie.



89Jolanta Dzierżyńska                          Uniformizacja dzienników lokalnych...

dniowy dodatek „Co jest grane”, który, nie tylko w Częstochowie, stał się regio­
nalnym informatorem kulturalnym. Kilka miesięcy później dodano rozrywko­
wą kolumnę „Ostatki”, w której – z humorem i w lekkim tonie – informowano 
o mniej oficjalnych wydarzeniach w mieście. 

Zmiana na stanowisku zastępcy szefa oddziału ds. reklamy (we wrześniu 
1999 r. na miejsce Wandy Bajor przyszedł Bogdan Kotaszewski), nie miała wpły­
wu na politykę reklamową gazety24. Stabilna pozostawała również sytuacja re­
dakcyjna. Gazetą kierowała Barbara Chybalska. W skład sekretariatu redakcji 
wchodzili: Beata Strąk, Jacek Noszczyk i Tomasz Kucharski. Trzon zespołu re­
dakcyjnego od lat stanowili: Tomasz Haładyj, Tadeusz Piersiak, Aneta Nawrot, 
Ewa Maszczyk, Izabela Walarowska, Monika Jaremko­ Siarska, Tomasz Zaboro­
wicz,  Piotr Toborek i Tadeusz Iwanicki (sport), Joanna Skiba oraz fotoreporte­
rzy: Leszek Pilichowski i Grzegorz Skowronek. 

Nowością było wsparcie promocyjne „Gazety w Częstochowie” okazywane 
przez „Radio C Złote Przeboje”. W sierpniu 1998 roku Agora S.A. kupiła bowiem 
lokalne częstochowskie radio „City” i włączyła je do grupy swoich rozgłośni. Oso­
bą odpowiedzialną za rozwój rozgłośni lokalnych w całej spółce Agora został 
były szef oddziału „Gazety Wyborczej” w Częstochowie Janusz Janiec, a dyrek­
torem „Radia C Złote Przeboje” – były sekretarz redakcji „Gazety w Częstocho­
wie” – Jarosław Sobkowski. Wzajemna promocja i współpraca reklamowa gaze­
ty i radia przełożyły się na wzrost efektywności ich działań, dając efekt synergii. 
Widać to było chociażby w zakresie oddziaływania niektórych akcji dziennikar­
skich i reklamowych. 

Ze szczególnie dużym rezonansem społecznym spotkała się m.in. akcja „Po­
móżmy Markowi, ocalmy honor miasta” 25. „Gazeta” przy wsparciu radia nie tyl­
ko zainicjowała pomoc czytelników dla chłopca, który uległ wypadkowi w szkole, 
ale również „wymusiła” na władzach Częstochowy wypłacenie Markowi odszko­
dowania. O sile oddziaływania lokalnych mediów świadczyło też odwołanie dy­
rektora miejskiej stacji pogotowia ratunkowego26. Miarą skuteczności „Gazety” 
mógł być ponadto udział czytelników w plebiscytach, które zorganizowała27.

Systematyczna lektura codziennych wydań gazety ujawnia jednak – charak­
terystyczną dla wszystkich lokalnych mediów – kampanijność działań i rutynę 
w doborze tematów. Wakacje obfitowały w porady na temat sposobów spędzania 
wolnego czasu. Od września gazeta „szła” do szkoły, inicjując giełdy podręczni­
ków szkolnych i kompletując wyprawkę ucznia. Czas wyborów samorządowych 
lub parlamentarnych powodował większe upolitycznienie łamów pisma. Gazeta 
tropiła nieprawidłowości w działaniach władz miasta i włączała się w kampanię 
poprzez prezentowanie programów wyborczych poszczególnych ugrupowań lub 
organizację „prawyborów”.

24 Zmiany w kierownictwie oddziałów regionalnych „Gazety Wyborczej” wydają się – na przykładzie 
oddziału w Częstochowie – nie mieć związku z merytoryczną oceną ich pracy. Występuje tu raczej zjawisko 
„krążenia elit”. Osoby zajmujące dyrektorskie stanowiska w grupie radiowej Agory, czasowo pełnią funkcję 
dyrektorów w oddziałach regionalnych gazety, redaktorzy naczelni dodatków zmieniają nie tyle stanowiska 
ile miasto, w którym je piastują.

25 Por. „Prawo Marasa”, GwC nr 66 (2642) z 18-19.03.2000 i następne.
26 Na stanowisko dyrektora częstochowskiego pogotowia ratunkowego zarząd województwa śląskiego 

powołał osobę bez wymaganych kwalifikacji. Ujawnienie tego faktu przez „Gazetę w Częstochowie” 
doprowadziło do jego dymisji. Por. „Dni policzone”, GwC nr 8 (2861) z 10.01.2001.

27 Podczas plebiscytu „Drużyna marzeń”  na najlepszego żużlowca, zorganizowanego w marcu 
2000 r. z okazji 50-lecia CKM „Włókniarz”, do redakcji wpłynęło 4530 kuponów konkursowych. Ponad 
1600 głosów oddali czytelnicy w wyborach najlepszego siatkarza „6 wspaniałych”, które przeprowadzono 
z okazji 55-lecia częstochowskiego AZS.



90 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

Mniej stabilna była struktura gazety. Czytelnicy zaskakiwani byli częstymi 
zmianami w układzie pisma, różnicowaniem makiety lub wyglądu stron ogłosze­
niowych. Gazeta eksperymentowała też z szatą graficzną pierwszej kolumny28. 

W lipcu 2000 r. dodatek „Supermarket” znowu połączony został z lokalnym wy­
daniem „Gazety Wyborczej” 29. 

W listopadzie 2001 r. zmieniła się makieta „Gazety w Częstochowie”30. Znik­
nęła pierwotna nazwa własna, a pojawia się tytuł „Gazeta Wyborcza – Często­
chowa”. Zlikwidowano numerację wydań lokalnych. Zabieg ten miał podkreślić, 
że „Gazeta Wyborcza” w równym stopniu zajmuje się tematyką krajową, jak i  
lokalną. Wydania lokalne stanowiły wprawdzie nadal osobny grzbiet, ale wiado­
mości z regionów coraz częściej trafiały do innych części gazety, m.in. na muto­
waną pierwszą kolumnę. Teksty dziennikarskie uległy większej personalizacji 
– niektórym wypowiedziom i komentarzom towarzyszyły zdjęcia autora. Gazeta 
zamieszczała też zdjęcia dziennikarzy pełniących dyżur redakcyjny. W zamy­
śle wydawcy miało to uwiarygodnić przekaz i sprawić, że dziennikarze piszący 
o sprawach lokalnych będą rozpoznawani przez czytelników.

Wydaje się, że te zabiegi (skądinąd różnie przyjmowane przez audytorium) 
były reakcją na widoczny w całej Polsce na przełomie XX i XXI w. kryzys na 
rynku reklamy i postępujący spadek czytelnictwa prasy codziennej. Dlatego też 
łamy „Gazety Wyborczej – Częstochowa” zapełniała coraz większa ilość auto­
promocji. Biuro reklamy za pomocą całostronicowych reklam zachęcało do za­
mieszczania ogłoszeń drobnych, reklamowania się w specjalnych dodatkach, 
informowało o zniżkach dla reklamodawców. Na stronach redakcyjnych roiło 
się od konkursów dla czytelników 31. Jednocześnie gazeta podejmowała inicja­
tywy pozyskania nowych, nawet przypadkowych odbiorców, publikując zdjęcia 
uczniów pod hasłem „Nasza klasa kochana”. Rozdawano bezpłatne bilety do 
kina i na różnorodne imprezy, dołączano do egzemplarzy gazety coraz więcej 
prezentów dla czytelników.

Dewaluacja niektórych pomysłów redakcyjnych oraz liczne akcje promocyj­
ne podejmowane w innych gazetach sprawiły, że oddźwięk na tego typu zabiegi 
był coraz mniejszy32. Paradoksalnie też promocje, które miały zatrzymać czytel­
ników, zniechęciły ich do systematycznego kupowania gazety. Liczba tekstów 
promujących nowe konkursy, wyjaśniających zasady ich przeprowadzania 
i przypominających o konieczności codziennego kupowania w tym celu gazety 
sprawiła, że brakowało w niej miejsca na bieżącą informację lokalną, nie mó­
wiąc już o dłuższych tekstach analitycznych, reportażach czy publicystyce. 

28 Na pierwszej stronie pojawiło się więcej infografiki, stosowano sepię, zmieniono sposób łamania 
       tekstu itp. Por. wydania „Gazety w Częstochowie” z 2 i 4 kwietnia 2001.
29 Na pierwszej stronie pojawiło się więcej infografiki, stosowano sepię, zmieniono sposób łamania 
       tekstu itp. Por. wydania „Gazety w Częstochowie” z 2 i 4 kwietnia 2001.
30 „Dwa w jednym”, GwC nr 165 (2711) z 17.07.2000. Informacje z miasta i regionu były zamieszczane 
       na kolumnach 1- 4, ogłoszenia na stronach 5 -15, informator - 16, program TV - 17, sport i reklama 
       – kolumny 18 - 20.
31 W wydaniu z 4.06.2002 r. „Gazeta Wyborcza – Częstochowa” (GW-C) zamieściła aż trzy kupony 
       konkursowe.
32 Widać to na przykładzie ilości bezpłatnych anonsów zamieszczanych w gazecie  z okazji różnych 
       świąt. Życzenia z okazji Dnia Matki zajmowały w 2000 r. 20 kolumn, a w 2002 r. zaledwie 3. 
       Zmniejszeniu uległo również zaangażowanie w organizowane przez gazetę plebiscyty. Liczba głosów 
       oddanych w 2002 r. w plebiscycie na najlepszego siatkarza roku wyniosła około 1,5 tys., podczas gdy 
       w 1999 r. oddano ponad 4,5 tys. głosów. W 2005 r. liczba czytelników biorących udział w zabawie 
       spadła do około 500.



91Jolanta Dzierżyńska                          Uniformizacja dzienników lokalnych...

Ograniczenie funkcji informacyjnych pisma, a zwłaszcza zmniejszenie licz­
by tekstów publicystycznych, to również efekt ograniczenia zatrudnienia w lo­
kalnym oddziale „Gazety Wyborczej”. Restrukturyzacja spółki Agora S.A. oraz 
program oszczędnościowy, który wydawca „Gazety Wyborczej” wprowadził w sy­
tuacji stagnacji gospodarczej, kryzysu na rynku reklamy, spadku czytelnictwa 
prasy i wzrostu konkurencji wśród dzienników, oznaczał przede wszystkim 
zwolnienia wśród dziennikarzy i pracowników administracyjnych wydawnic­
twa. W oddziałach regionalnych, w tym również w oddziale „Gazety Wyborczej” 
w Częstochowie, zlikwidowano działy księgowości i kadr. Zredukowano zespół 
redakcyjny, zatrudniając w miejsce etatowych dziennikarzy mniej doświadczo­
nych, ale tańszych współpracowników i praktykantów w zawodzie. Scentralizo­
wano wydawanie stałych dodatków reklamowo­ informacyjnych, co spowodowa­
ło, że część poradnikowa zyskała charakter ogólnokrajowy, uzupełniony jedynie 
lokalnymi ogłoszeniami. 

Trudny okres lat 2002 ­ 2004 w „Gazecie Wyborczej – Częstochowa” upły­
nął pod nowym kierownictwem. Funkcję redaktora naczelnego od 1 sierpnia 
2002 r. objęła Anna Gąsiorowska. Sporym zmianom podlegał zespół redakcyj­
ny33. Na stronach informacyjnych gazety nadal dominowały krótkie teksty doty­
czące problemów komunalnych, inwestycji drogowych czy wydarzeń kryminal­
nych. Widoczna była tendencja do „uatrakcyjnienia” zawartości gazety przez 
zamieszczanie w niej, często na czołówce pierwszej kolumny tekstów dotyczą­
cych tzw. „ciekawostek” 34. Doniesienia o kundelku towarzyszącym listonoszowi 
czy historia zabłąkanego w centrum miasta jelenia w eksponowanym miejscu 
lokalnej gazety prowadziły do ograniczenia jej funkcji informacyjnych i opinio­
twórczych. Podobnie rzecz się miała z cyklami artykułów będących przeglądem 
oferty częstochowskich sklepów z okularami przeciwsłonecznymi, kostiumami 
kąpielowymi czy klapkami. Słabość pracy redakcyjnej w tym okresie ujawnia 
również zamieszczanie kilku informacji na podobny temat w jednym wydaniu 
dziennika35.

Widoczny spadek ilości reklam i ogłoszeń (można szacować, że powierzch­
nia reklamowa w wydaniach lokalnych zmniejszyła się o ok. 20 proc.) „Gazeta” 
próbowała powstrzymać, przyznając olbrzymie, sięgające niekiedy 90 proc., ra­
baty. 

Utrzymanie wysokiej pozycji na rynku czytelniczym i ogłoszeniowym „Gaze­
ta Wyborcza – Częstochowa” okupiła ogromnym wysiłkiem finansowym i orga­
nizacyjnym – kontynuowano drakoński program oszczędnościowy oraz wpro­
wadzono nowe projekty wydawnicze i promocyjne. Działaniom tym sprzyjała 
dodatkowo sytuacja na lokalnym rynku mediów. W marcu 2003 r. zlikwidowa­
no „Życie Częstochowy”. W 2004 r. – po połączeniu z „Dziennikiem Zachodnim” 
– zamknięto częstochowską mutację „Trybuny Śląskiej”. Nowe inicjatywy wy­
dawnicze nie odnosiły sukcesów. Szybko znikały z rynku albo stanowiły jego 
margines36.

33 Z gazety odeszli m.in. Tomasz Kucharski, Aleksander Wierny i fotoreporter Leszek Pilichowski.
34 Por. „Blesiu listonosz”, GW-C 16.09.2002; „Rogaś wędrownik”, tamże 21-22.09.2002; „Obcy lecą sobie 
       w kulki”, tamże 10-11.07.2004.
35 „Gazeta Wyborcza – Częstochowa” z 2.09.2004 r. zawierała aż trzy teksty, notabene tego samego autora, 
       poświęcone problemom komunikacyjnym miasta.
36 Część zespołu „Życia Częstochowy” stworzyła nowy dziennik lokalny „Życie Częstochowskie”. Pojawiły 
       się również efemeryczne bądź niskonakładowe tygodniki: „Kulisy Regionu”, „7 Dni” oraz 
       miesięcznik „Puls Regionu”.



92 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

Symptomy ożywienia gospodarczego, przekładające się na wzrost wydatków 
na reklamę, sprawiły, że „Gazeta” ruszyła do ataku o wpływy ze sprzedaży 
ogłoszeń. Z początkiem 2005 r. redakcja rozpoczęła intensywną kampanię pro­
mocyjną, prezentując wyniki badań czytelnictwa oraz swoją pozycję na rynku 
reklamy lokalnej37. Nie przyniosło to jednak znacznego zwiększenia powierzch­
ni reklamowej w gazecie. Nowych reklamodawców „Gazeta” poszukiwała więc 
w regionie, drukując dodatki reklamowo ­ informacyjne poświęcone okolicznym 
gminom, albo penetrując dotychczas zaniedbane branże, np. wydając dodatek 
poświęcony szkołom nauki jazdy, gospodarstwom agroturystycznym itp.

Zmiana redaktora naczelnego częstochowskiego dodatku „Gazety Wyborczej” 
(od 3 stycznia 2005 r. funkcję tę pełni Ewa Kulisz), pozostała bez wpływu na 
politykę redakcyjną. Dotkliwego braku publicystyki, przy nadmiarze tekstów 
o charakterze autopromocyjnym, nie rekompensowali zaproszeni do współpra­
cy felietoniści ani pojawiający się co kilka tygodni cykl historyczny Tomasza 
Haładyja „Portrety ulic”38.

Słabość publicystyczną nadrabiano dużą ilością i wysoką jakością informa­
cji bieżących. „Gazeta” sprawnie relacjonowała wszystkie ważniejsze wydarze­
nia w mieście i regionie. Nadal organizowała wiele akcji społecznych i reprezen­
towała opinię publiczną w ważnych dla mieszkańców sprawach. Do szczególnie 
cennych inicjatyw w sferze lokalnej kultury należał cykl spotkań z twórcami 
„My Wam pokażemy”, redakcyjna galeria sztuki „Wejściówka” oraz plebiscyt 
„Najlepsi w kulturze”. Zainteresowaniem czytelników cieszyła się również akcja 
bezpłatnych porad lekarskich „Biała sobota”, znana wcześniej jako „Dzień Judy­
mów”, czy konkurs propagujący uprawę magnolii. Gazetową specjalnością stały 
się ponadto popularne wśród czytelników plebiscyty na najlepszych sportowców 
regionu i specjalne dodatki poświęcone sukcesom sportowym częstochowskich 
drużyn, zwłaszcza siatkarzy i żużlowców. 

Do sukcesów „Gazety Wyborczej – Częstochowa” zaliczyć można także anga­
żowanie czytelników w działania podnoszące jakość życia w mieście. Należały 
do nich cykle publikacji tropiących przejawy niegospodarności, zwykłego nie­
chlujstwa ze strony mieszkańców czy niedostatecznej aktywności służb komu­
nalnych. Pojawiały się także dyskusje na temat rozwiązań komunikacyjnych, 
sposobów podniesienia bezpieczeństwa w Częstochowie czy pomysłów na oży­
wienie gospodarcze regionu.

Oddźwięk wśród czytelników – mierzony chociażby listą wpisów na forum 
internetowym czy telefonów do redakcji „Gazety” – wzbudzały też projekty ma­
jące na celu pobudzanie lokalnego patriotyzmu. Były to np. akcje polegające na 
szukaniu powodów do dumy dla częstochowian, czyli miejsc i atrakcji, którymi 
Częstochowa wyróżnia się na tle innych miejscowości, lokalnych potraw, geogra­

37 Według przytaczanych badań prowadzonych przez SMG/KRC Poland-Media „Gazetę Wyborczą 
– Częstochowa” czytało ogółem 162 tys. osób. Por. GW-C 10.01.2005. Z wyliczeń samej gazety wynikało, 
że czytelnictwo częstochowskiego wydania „Gazety Wyborczej” sięgało prawie 30 proc., podczas gdy po 
„Fakt” sięgało 18 proc., a po „Dziennik Zachodni” 17 proc. mieszkańców regionu częstochowskiego. Por. 
GwC z 19.01.2005 r. Jeszcze korzystniej „Gazeta Wyborcza – Częstochowa” wypada jako źródło wiedzy 
o wolnych miejscach pracy. 77 proc. respondentów szukałoby ogłoszeń o pracy na jej stronach, 14 proc.na 
łamach „Życia Częstochowskiego”, a zaledwie 3 proc. w częstochowskim wydaniu „Dziennika Zachodniego”. 
Por.: GW-C 19.01.2005 r. i kolejne.

38 Od marca 2005 r. do końca 2006 r. cotygodniowy felieton „Opowieści starszego pana” zamieszczał 
częstochowski literat Andrzej Kalinin. W piątkowych wydaniach gazety prezentowano również rysunki 
częstochowskiego plastyka Jacka Pałuchy.



93Jolanta Dzierżyńska                          Uniformizacja dzienników lokalnych...

ficznego „pępka” miasta, nazw dla bezimiennych placów i skwerów itp39.
Chociaż częstochowski dodatek „Gazety Wyborczej” może być przykładem 

sprawnie redagowanej gazety regionalnej spełniającej wszystkie funkcje infor­
macyjne, kontrolne i organizacyjne lokalnej prasy, nie uniknął kryzysu czytel­
nictwa i konkurencji ze strony nowych mediów.

Wystarczy prześledzić tematy zajmujące internautów na forum dyskusyjnym 
elektronicznego wydania „Gazety Wyborczej – Częstochowa”, żeby przekonać 
się, że rzadko dotyczą one treści publikowanych na jej łamach, co dobitnie świad­
czy o postępującej utracie więzi pisma z czytelnikami. Paradoksalnie też duża 
frekwencja na tym forum wcale nie świadczy o popularności gazety. Jego – głów­
nie młodzi wiekiem –  uczestnicy w zdecydowanej większości nie byli czytelnika­
mi ani elektronicznego, ani tym bardziej papierowego wydania „Gazety”. 

Te ostatnie tworzył okrojony przez kolejne redukcje zatrudnienia zespół 30 
osób40. Dziennikarze, wyspecjalizowani w przypisanej im od lat tematyce, po­
padali w coraz większą rutynę w sposobie pisania tekstów i przedstawianiu 
miejskiej rzeczywistości. Dostrzegli to nawet zwykli czytelnicy, mile zaskoczeni 
odmianą w doborze tematów i ich prezentacją, kiedy gazetę zredagował muzyk 
i lider zespołu T.Love Muniek Staszczyk41. Wśród wiernych czytelników lokal­
nych dodatków „Gazety Wyborczej” narastało również przekonanie, że podlega­
ły one coraz większej unifikacji i tworzone były według jednej, centralnej recep­
tury, tracąc swoją regionalną odrębność. Świadczyła o tym chociażby rosnąca 
ilość tekstów, już nie tylko w tematycznych dodatkach, ale i na kolumnach lokal­
nych, przygotowywanych przez redakcję centralną, bez udziału miejscowych 
dziennikarzy42. Potwierdza to także rosnąca liczba inicjowanych przez redakcję 
ogólnopolską „terenowych” akcji mających silniej związać czytelników z wyda­
niami lokalnymi.

Można przypuszczać, że w przyszłości autonomia lokalnych oddziałów „Ga­
zety Wyborczej” nadal będzie maleć. Ostatnie lata ich funkcjonowania dowo­
dzą bowiem, że decydująca o sukcesie czytelniczym gazety bliskość z lokalnym 
środowiskiem i pomoc w kształtowaniu najbliższego otoczenia może być z powo­
dzeniem inspirowana i organizowana centralnie. Przemawiają za tym również 
względy ekonomicznej racjonalności oraz postępująca uniformizacja życia spo­
łecznego.

Paradoksalnie więc prezentowany dziennik, który walnie przyczynił się do 
wyeliminowania codziennej prasy lokalnej w regionie częstochowskim, może 
utrzymywać swoją dominującą pozycję, podążając w kierunku coraz bardziej 
uniwersalnej i zunifikowanej wkładki regionalnej do „Gazety Wyborczej”.

39 Por. wydania „Gazety Wyborczej - Częstochowa” z sierpnia 2005 r.: „10 powodów do dumy”, 
      „Jasne, że Jasna Góra”oraz wydania „GW-C” z maja i czerwca 2006 r.: „Częstochowa naszych marzeń”.
40 W 2006 r. w skład redakcji lokalnego oddziału wchodził 3-osobowy sekretariat, 11 dziennikarzy

i 2 fotoreporterów. W dziale reklamy pracowało 9 osób, jedna w promocji i 2 w administracji. Gazeta miała 
też trzech współpracowników.

41 W 2006 r. w ramach ogólnopolskiej akcji redagowaniem wydań lokalnych zajęli się artyści związani 
z danym regionem. W opinii internautów „Gazeta Wyborcza – Częstochowa” przygotowana według pomysłu 
Muńka Staszczyka odznaczała się świeżym, ciekawym doborem tematów i interesującą publicystyką.

42 Taki charakter miały kolumny tematyczne z poradami dla uczniów rozpoczynających naukę, osób poszu-
 kujących pracy czy inwestujących w różne instrumenty finansowe („Moje finanse”).



94 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły

SUMMARY

Uniformization of local daylies. The study on Gazeta w Częstochowie 

(1991-2007)

The article focuses on the analysis of the functioning of the local of 

Gazeta Wyborcza – Gazeta w Częstochowie. 

The authoress comes to the conclusion that in future the autonomy of 

locals of Gazeta Wyborcza will decrease. Over the past few years it has 

been proved that the proximity to local milieu, which significantly affects 

the readership success of the daily, and the impact that the newspaper 

has on the nearest surrounding can be centrally initiated and organized. 

uch central administration is also determined by economic rationality 

and progressive globalization of social life.

What seems paradoxical is the fact that Gazeta Wyborcza, which 

substantially contributed to the elimination of local dailies in Częstochowa 

region, can maintain its dominating position on the local press market 

while tending towards more and more universal and unified local addition 

to Gazeta Wyborcza.

KEY WORDS: local press, Gazeta Wyborcza, press uniformization. 


